5. srpna 2015 16:00

Revoluční triky a šílený design: 4 věci, které z Vetřelce udělaly hit

První Vetřelec nebyl revolučním hororem pro nic za nic!

Každý milovník pořádného hororu, a sci-fi zvlášť, moc dobře ví, že na další zhlédnutí Vetřelce je vždycky správný čas! Přelomový snímek z roku 1979 nastartoval módu kosmických horůrků, vdechl život kultovnímu xenomorfovi s vysouvací čelistí a dodnes ovlivňuje, jak scifárny celkově vypadají. Přesto pro mnohé dnešní diváky nápadně zestárl! Pokud patříte mezi nešťastníky, kteří u Vetřelce usínají a diví se, proč se stal tak slavným, čtěte před naším čtvrtečním vysíláním téhle pecky 4 důvody, které hrály v jeho prospěch.

Gigerův erotický design

V první řadě film vděčí za úspěch především designu ústředního monstra. Zplozenec nočních můr H. R. Gigera v sobě totiž kombinuje to nejhorší z teroru. Dokonalé monstrum s kyselinou místo krve a bez jakýchkoliv humanizujících očí, které získává první frag už vlastním narozením, se právem stalo jednou z nejznámějších potvor popkultury.

Nejde ale jenom o kombinaci všemožných děsivých schopností určených k tyranizování nebohé posádky. Giger do vetřelce vložil i celou paletu erotických podtónů. Schválně se mrkněte na vetřelčí hlavu z boku. Co vám to asi tak připomíná? A není to jediné vodítko - od tématu orální penetrace přes skutečnost, že Vetřelec Lambertovou implikovaně znásilní, až po závěrečný souboj Ripleyové v kalhotkách (odkaz na klasické slashery) je toho ve Vetřelci dost na to, aby se diváci cítili podvědomě rozrušeni i po odchodu z kina. Ale samozřejmě, dnes už se více nosí explicitnější podtóny...

Špinavé kosmolety

Do premiéry Vetřelce byla zlatým etalonem v designu filmových korábů Kubrickova 2001: Vesmírá odysea. Ta divákům představila čisté, útulné prostředí kosmoletů jako z katalogu Ikea. Jenže Ridley Scott při natáčení Vetřelce chtěl něco trochu jiného - nešlo mu už o kravaťáky ani honosné astronauty, ale špinavé dělníky. Nejbližším příměrem posádky Nostroma jsou proto kamioňáci.

Tomu se proto podřídil i veškerý design plavidla Nostromo, raketoplánu Narcissus i obyčejných skafandrů. V éře, kdy nikoho nenapadlo, že by snad vesmírné plavidlo mohlo mít trochu olezlou barvu, proto “špinavý” vzhled Vetřelce paradoxně působil dost svěže.

Zlá korporace

I když se vám mnozí budou snažit tvrdit opak, samotná zápletka Vetřelce není nikterak originální - film jednoduše vzal osvědčený koncept duchařskách hororů (například Horor v Amityville, 1979) a přesadil ho do vesmíru. Svůj vliv na něm měli i Čelisti. Přesto si však scénář neodpustil jednu geniální berličku - zatímco ataky duchů v podobném žánru byly často vysvětleny jenom velmi vlažně, Vetřelec si dal setrakramentskou práci odůvodnit, proč posádka musela ignorovat celou fůru bezpečnostních předpisů (což samo o sobě Vetřelce automaticky dělá lepším filmem, než je Prometheus).

Ve třetí čtvrtině filmu se totiž odhalí, že Vetřelce chtěla na palubu dostat samotná společnost Weyland-Yutani že byla celá posádka od začátku na odpis. Jednoduchý zvrat nejenže dokonale látá většinu dějových děr, ale navíc do světa Vetřelce navždy vehnal tíživou realitu, v níž lidstvo není o moc lepší než kosmické obludy. V roce 1979 sice již letěly depresivní konspirační thrillery, ve světě sci-fi měl však jejich vliv doposud jenom jednoho zástupce (Kozoroh 1, 1978). V dekádách po Vetřelci však začalo platit, že scifárna, která nemá zlou korporaci, ta jakoby ani nebyla.

Sigourney Weaver jako (původně) vedlejší postava

Dnes je prakticky nemožné Vetřelce pustit komukoliv, kdo by nevěděl, že na konci přežije Ripleyová. Sága Vetřelec z ní ostatně ukovala doslova legendární postavu. Jenže v roce 1979 byla Sigourney poměrně neznámá herečka. Kdo bude film pozorovat pečlivě, všimne si, že Sigourney nemá na plátně o moc víc prostoru než všechny další postavy. Naopak, v první třetině působí spíše jako nespolehlivá potvora, která odmítne pustit tři členy posádky v nouzi na palubu lodi!

Když tak Ripleyová na konci jediná přežila, bylo to svého času vpravdě šokantní zakončení. Vezměte si třeba takové Čelisti, přímého předchůdce Vetřelce, kdyby na konci jako poslední nezůstal Roy Scheider, ale starosta Vaughn! Ten zvrat! Vetřelec podobně šokantní finiš aktivně využil. Svého času šlo o cosi jako Hru o trůny - každý tu mohl zemřít!

Je náročné se dnes dostat na podobnou vlnu nadšení jako tehdy. S Vetřelcem na vlnách Prima COOL se o to ale přesto můžete pokusit. zapněte si ho ve čtvrtek večer ve 22.00!

(lol)

Populární pořady na Prima Cool

RE-PLAY

Esport / Publicistický / Zábavný