Vzpomínáme na exoty: CitiCar (Comuta-Car)
Byl to nejvíc vyráběný elektromobil v USA až do doby, než přišla v roce 2011 Tesla. CitiCar byl průkopník elektromobility, a to nejen v Americe.
Společnost Sebring-Vanguard vznikla jako odpověď na ropnou krizi v roce 1970. Bylo nasnadě, že pokud bude nedostatek benzínu, může se jezdit na elektřinu. Prezident společnosti Robert G. Beaumont se rozhodl postavit elektromobil, který by byl malý, lehký, dostupný. Postavil tak Vanguard Coupe, ale to byl jen předskokan k CitiCaru.
Vzor k vozu byl jednoduchý – golfové vozítko Club Car. Je to elektromobil, je tak akorát velký, je jednoduchý… CitiCar navrhl Jim Muir (designér?) ve stylu minimalismu. Ostré hrany, jednoduché tvary. Vypadá to jako klín na zarážení dveří. Jen je trochu delší. Na délku měřil 2,4 metru. Pod sedadly bylo šest nebo osm šestivoltových akumulátorů. Hmotnost kolem 570 kg byla dosažena tím, že auto mělo sice hliníkový rám, ale všechno ostatní bylo z plastového ABS. Takže CitiCar nerezl. To dodnes milují jeho majitelé, kteří se v USA sdružují do spolků a pořádají úchvatné spanilé jízdy.
Výkon motoru 3,5 koně tak bohatě stačil. Nikdo s karoserií z ABS přece nebude závodit. Maximální rychlost byla podle použití akumulátorů až 61 km/h. Dojezd byl maximálně (osmibateriová verze) 64 km.
Od roku 1974 do roku 1977 bylo postaveno 2370 vozítek CitiCar. To byla vynikající hodnota. Vždyť společnost byla v roce 1976 na šestém místě v produkci vozidel v USA (za GM, Fordem, Chryslerem, AMC a Checkerem, ale před Excaliburem a Avanti). V roce 1979 převzal výrobu Commuter Vehicles a auto se přejmenovalo na Comuta-Car. Jak poznáte CitiCar a Comuta-Car? Jednoduše. Akumulátory se přestěhovaly z podsedačky věn za nárazníky. Takže Commuter Vehicles byly rozpoznatelné velmi dobře. Ve výrobě byly dvě verze – osobní Comuta-Car a nákladní Comuta-Van. Vozidla se vyráběla do roku 1982 a společně s CitiCarem se výrobní číslo vyšplhalo až na 4444. To je největší počet elektromobilů, jaký kdo vyrobil v poválečné době, dokud na trh nepřišla Tesla.
Duch žije dál
Zajímavé ale je, že něco podobného můžeme najít i na německých, norských a dánských silnicích. V roce 1988 totiž Dán Knud Erik Westergaard založil firmu Kewet Knud Erik Westergaard Elektrisk Transport. Začal vyrábět elektromobil, který se CitiCaru hodně podobal. V roce 1995 přesunul výrobu do německého Nordhausenu, ale volba to nebyla šťastná. Místo, aby ušetřil, přesun jej stál tolik peněz, že musel výrobu v roce 1998 ukončit. Ten samý rok ale založil Kewet International a přesunul jej do Norska. Tady ho koupil Elbil Norge AS a následně se z něj stal Buddy Electric AS. Tady se dodnes vyrábí malé elektromobily, i když s CitiCarem už nemají nic společného. Kewet ale stále žije v Dánsku. Tahle firma vyrábí díly k elektromobilům.