10. srpna 2021 14:08

Čína začíná prodávat revoluční elektrické auto, jehož dojezd a rychlost nabíjení vyráží dech

Zní to až neuvěřitelně, kdyby auto nešlo už v září do prodeje.

Soumrak spalovacích motorů se nevyhnutelně blíží a Čína chce rozhodně stát v čele inovací týkajících se elektromobilů. Tamní automobilový koncern GAC totiž představil revoluční grafenovou baterii slibující dojezd až 1 000 km na jedno nabití, které je přitom rekordně rychlé – na 80 % kapacity trvá pouhých 8 minut. Nový druh baterie bude dodáván už od září do elektrického SUV Aion V.

Odborníci přitom ještě nedávno tvrdili, že k sériové výrobě grafenových baterií zbývá dlouhá cesta. Když letos v lednu automobilka Aion spadající pod GAC oznámila, že má grafenovou technologii připravenou, převažovaly spíše skeptické hlasy. Teď ji však představila naživo v rámci akce Aion Technology Day, včetně bleskových nabíječek s výkonem 481 kW, které mají začíst růst po celé Číně.

Grafen je supertenká forma uhlíku, jejíž cena byla ještě nedávno srovnatelná se zlatem, ale předpokládalo se, že brzy klesne o několik řádů s tím, jak se vylepší technologie výroby a zpracování. Grafenové baterie kromě větší kapacity a výkonu nabízejí i daleko vyšší životnost. Auta s těmito články mohou teoreticky ujet až milion kilometrů, ale jen pokud budou nabíjeny v ideální pokojové teplotě.

Aion chce v začátku nabízet dva typy grafenových baterií. Ten lepší 6C jsme popsali výše, levnější s označením 3C má mít dojezd zhruba 500 km a rychlost nabíjení z 0 na 80 % kapacity za 16 minut.

Ceny a další parametry budou jasné až v září při uvedení do prodeje. Vše zatím působí jak pozdrav z elektrické budoucnosti, pro kterou však bude muset být vybudována taky dostatečná infrastruktura.

Co říkáte na grafenovou revoluci automobilky Aion?

Radek Londin

redaktor FTV Prima

Všechny články autora

Populární pořady na Prima Cool

RE-PLAY

Esport / Publicistický / Zábavný