Zemřel legendární závodník Niky Lauda. Co všechno dokázal?

Automobilový sport přišel o velkou ikonu, jejíž příběh nepřestává fascinovat.
Niki Lauda, na pravé fotce z filmu Rivalové
Niki Lauda, na pravé fotce z filmu Rivalové
profimedia.cz / Universal Pictures
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Ve věku 70 let zemřela jedna z největších legend formule 1 Niki Lauda. Příčina úmrtí dosud není známa, ale mohla souviset s transplantací plic, které se podrobil v srpnu loňského roku. Titul mistra světa sice získal "jen" třikrát, podstatné však je, jak těchto triumfů během kariéry dosáhl.

Rakouský jezdec zvítězil dvakrát v barvách Ferrari (1975, 1977) a jednou v kokpitu McLarenu (1984). Kvůli svému preciznímu a analytickému přístupu k závodění si vysloužil přezdívku Počítač či Krysa a rychle vystoupal mezi nejlepší, kde v letech 1973 až 1979 sváděl památné souboje s britským bohémem Jamesem Huntem, což zachytil populární film Rivalové z roku 2013.

Z filmu Rivalové - zleva James Hunt (Chris Hemsworth) a Niki Lauda (Daniel Brühl)
Autor: Universal pictures Z filmu Rivalové - zleva James Hunt (Chris Hemsworth) a Niki Lauda (Daniel Brühl)

Zlomový pro něho byl ročník 1976, který začal dominantně, když vyhrál 4 z prvních 6 závodů, přičemž ve zbylých dvou byl druhý. Před závodem na německém Nürburgringu vyzýval ostatní piloty k bojkotu, protože okruh v době, kdy piloti F1 čelili v každém závodě riziku smrti, nesplňoval mnohé bezpečnostní standardy. Ostatní ho přehlasovali a závod tedy mohl začít.

Skutečný Niki Lauda (už po nehodě) s Jamesem Huntem
Autor: profimedia.cz Skutečný Niki Lauda (už po nehodě) s Jamesem Huntem

Během druhého kola se Lauda dostal do smyku a po nárazu do svodidel málem uhořel v kokpitu svého ferrari. Přestože byl Lauda schopný bezprostředně po nehodě vstát, utrpěl vážné popáleniny, nadýchal se zplodin a později upadl do komatu.

Přišel o pravé ucho a popáleniny poznamenaly nejenom jeho tvář, ale dokázal se díky nezdolné vůli vrátit za šest týdnů do šampionátu, takže vynechal jen na dva závody. V sezoně skončil o jediný bod druhý za Jamesem Huntem, což si vynahradil drtivým vítězství v následujícím ročníku 1977.

V roce 1979 ukončil kariéru, aby se naplno věnoval své vlastní letecké přepravní společnosti Lauda Air (sám v ní občas pilotoval), jenže rychlost mu chyběla, tak se za tři roky vrátil a v roce 1984 získal svůj třetí titul v McLarenu. Zvítězil o neuvěřitelný půlbod nad svým týmovým rivalem a zároveň kamarádem Alainem Prostem, pričemž půlka bodu se udělovala za zkrácený závod v Monacu.

Za svůj největší triumf ve formuli 1 považoval, že přežil. Tím nejtěžším momentem dle jeho slov bylo, když se v roce 1991 zřítil v Thajsku boeing jeho společnosti Lauda Air a zahynulo všech 223 cestujících.

Přes své četné podnikatelské aktivity se Lauda celý život držel blízko F1. Dělal šéfa Jaguaru, působil jako poradce u Ferrari, komentoval závody a donedávna působil taky jako šéf dozorčí rady Mercedesu.

Reklama
Reklama