1917 je naprosto unikátní válečný film. Novinka Sama Mendese se odehrává v jediném záběru

1917 vás opravdu chytne a nepustí. Něco takového v kinech zatím nebylo.
Fotka z válečného filmu 1917
Fotka z válečného filmu 1917
Universal pictures

Na konci února dorazí do českých kin nový film Sama Mendese (Americká krása, Mariňák, Skyfall) jménem 1917. Správně tušíte, že se v něm ponoříme do první světové války. Na západní frontě rozhodně není klid, naopak se připravuje masivní ofenzíva spojeneckých sil. Těsně před jejím spuštěním se však ukáže, že jde o past – a dva vojáci dostanou za úkol doručit frontovým jednotkám rozkaz o zastavení útoku. Pokud jej nesplní, 1600 jejich bratrů se vydá na jistou smrt.

V posledních letech se objevuje stále více unikátních válečných bijáků. Tím nejvýznamnějším je zřejmě Dunkirk od Christophera Nolana, jenž se odehrává ve třech různých časových rovinách. 1917 od Sama Mendese jej však může snadno zastínit. Už v jádru je film atypický – nejde totiž ani tak o válečný, jako spíše protiválečný film. Duo vojáků putujících zničenou krajinou k frontě má totiž vlastně za úkol zastavit připravovaný útok, nikoliv rozpoutat/vyhrát nějakou krvavou řež.

Snímek je inspirovaný příběhem, který Mendesovi vyprávěl jeho dědeček, který sloužil jako spojka v první světové válce, a to ačkoliv jde nad jeho doslovností mírně pochybovat. V roce 1917 totiž rozhodně existovaly účinnější formy dorozumívání než spojky doručující rozkazy mezi liniemi.

Nad věrohodností ale bude (podobně jako u jiných válečných filmů) potřeba trochu přivřít oči. Působivá premisa totiž rozhodně poslouží dobré věci, a nikoliv nadarmo tak biják nalákal herce jako Colin Firth, Benedict Cumberbatch, Mark Strong nebo Andrew Scott (Moriarty v televizním Sherlockovi). Tím ale teprve začínáme.

1917
Autor: Universal pictures 1917

Zdaleka největším trumfem 1917 je totiž Mendesova snaha natočit celý film zdánlivě bez střihu. Možná si pamatujete na jiné podobné scény tohoto ražení – šestiminutovou scénu z Potomků lidí nebo třeba úvod Mendesovy bondovky Spectre. Doposud se scény "bez střihu" počítaly na minuty. 1917 má však ve stejné kvalitě nabídnout celých minut 119! Skoro dvě hodiny tak budeme jako v opulentní videohře dýchat hlavním hrdinům na záda. A výsledek může být téměř revoluční.

Samozřejmě platí, že filmaři v reálu nenatočili celý film bez střihu. Museli však své střihy mnohem, mnohem lépe zamaskovat a rovněž podstatně intenzivněji plánovat proces samotného natáčení. Pro Mendese samotného je podobná snaha výzvou, kterou si sám vytyčil – první světová válka je ve filmech poněkud upozadněna za druhou světovou. Mendes se proto rozhodl, že to změní tím, že konflikt natočí zcela novým způsobem.

To vyvolalo několik aspektů, které můžou být poměrně překvapivé. Při natáčení dlouhých scén totiž bylo potřeba připravit cestu nejen filmovým hrdinům, ale i kameře, která o jejich putování "informuje" diváka. Kamera se tak, opět podobně jako ve videohrách, vlastně stává novou postavou v celém dění.

Příprava scén byla další náročnou výzvou. Filmaři museli pro řadu lokací nejprve postavit miniaturu daného území, na níž rozplánovali detaily jako je svícení. A následně museli plac koncipovat nikoliv jako tradiční filmový plac, ale spíše jako divadelní pódium.

Herci i komparzisté se tak pokaždé museli dlouhé minuty chovat jako skuteční lidé v roce 1917. Nestačilo vydržet pár sekund mezi dvěma střihy, bylo třeba se skutečně vcítit do dobového kontextu – a vydržet v něm, i když kolem vás zrovna projížděla kamera na obřím jeřábu/kolejnici/běžel kameraman s obřím postrojem. To vše ale umožnilo Mendesovi vyprávět film v reálném čase způsobem, který tu v podobném měřítku zatím nebyl.

1917 tak nejde nesrovnávat s legendární klasikou Zachraňte vojína Ryana. I ta změnila způsob, jak se natáčejí válečné filmy a filmy obecně. Mendes by zápletku o naději uprostřed války mohl realizovat podobně působivě, tentokrát však pro éru YouTube videí a videoher. A pokud bude výsledek stejně strhující jako Ryan (jakože to nadšené ohlasy a výhra Zlatého glóbu pro nejlepší film roku dost naznačují), nemusí se tu definovat jen další vývoj válečných filmů, ale i celé kinematografie.

Tento článek najdete v těchto speciálech

reklama