4 nejrealističtější válečné filmy

Mrkněte na přehlídku filmů, po nichž by si divák zasloužil medaili za statečnost.
Jo, párkrát do Hollywood trefil.
Jo, párkrát do Hollywood trefil.
Dreamworks/Columbia Pictures/Universal Studios
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

V neděli večer začne na Prima COOL další připomínka válečného pachtění Johna Ramba. Jeho skutky i jméno se za uplynulé dekády doslova staly synonymem pro heroické, i když zároveň poněkud lehkomyslné vojenské geroje, které nejdou pro střelbu od pasu daleko. Ne každý film ale válku zobrazuje právě tímhle způsobem - pokud byste tak po Rambovi potřebovali uhasit žáhu militaristického nadšení, můžete sáhnout po jednom filmu z naší vybrané depresivní čtveřice.

Nejvěrnější morální dilema: Zachraňte vojína Ryana

Zachraňte vojína Ryana
Autor: Dreamworks Zachraňte vojína Ryana

Vojna není kojná, krom veškeré fyzické náročnosti je však rovněž náročná na psychiku. Vlastně je spíše problém najít veterána, který netrpí post-traumatickým stresem. Ze všech válečných velkofilmů snad morální tíhu konfliktů nejlépe zachycuje Spielbergův opus Zachraňte vojína Ryana - nejen pro celkovou špinavost, kterou na plátno převedl, ale i pro nezapomenutelnou scénu s německým zajatcem či závěrečnou rvačku na nože. Ačkoliv v tomhle filmu lítají kusy masa všude kolem, je tichá bitva, jíž zakončí zajetí čepele do hrudi, zřejmě nejbrutálnějším okamžikem z celých tří hodin - jednoduše proto, že při tom cítíte, jak hnusně po tom přeživšímu vojákovi bude.

Nejvěrnější chaos: Údolí stínů

Údolí stínů
Autor: Paramount Pictures Údolí stínů

Všemožné válečné filmy srší makabrózní akcí, u mnoha z nich jsou však bitky brutálně stylizované. Jasně, od filmů se tak nějak očekává, že se nebudeme dvě hodiny dívat na utěšovací palbu na kilák vzdálenou kůlnu, v níž možná ani nikdo není. Celkovou řvavost a nepřehlednost bojiště však přesto asi nejlépe zachytil film Údolí stínů, v němž Mel Gibson svádí první velkou bitvu Vietnamské války. Nepřehledné chvíle, kdy jde jenom o to přivolat v megahluku leteckou podporu, ochladit minomety nebo odvézt zraněné, působí jako vystřižené z memoárů Veteránů se smyslem pro humor. Čímž Údolí stínů v naší osobní filmografii překonává Černého jestřába...

Nejvěrnější nuda: Mariňák

Mariňák
Autor: Universal Studios Mariňák

Celou pointou Mariňáka je vykreslení momentů, kdy se zrovna nebojuje - tyto totiž při běžném nasazení tvoří drtivou většinu služby, v kontrastu s přestřelkami a bitvami. Nápor na psychiku však není o nic menší, a Mariňák to umí parádně sdělit i vojnou nepolíbenému divákovi. Míra upocené buzerace, kopru a masturbace je zde vyšponována tak vysoko, že je nakonec divák - stejně jako ústřední hrdina - nadšen možností alespoň vystřelit směrem k iráckému vojákovi. Ještě nikdy nepřišel válečný film, který by diváka tak věrně posadil do kůže testosteronem nabitého věčného čekatele na svůj první zářez.

Nejvěrnější akce: Černý jestřáb sestřelen

Černý jestřáb sestřelen
Autor: Columbia Pictures Černý jestřáb sestřelen

Nakonec ale na válečné filmy nekoukáme ani tak kvůli nepřehlednosti, morálce či nudě, ale především pro potěchu z pohledu na kameru rotující kolem bitevní vřavy. A vyhrát tak nemůže nikdo jiný než snímek Černý jestřáb sestřelen, který kolem relativně triviální bitvy o Mogadišu obtočil hodinu a půl neutuchající akce, vedle níž bledne i Call of Duty. Dynamika Scottova filmu (kamery i režie) je tak legendární, že Černý jestřáb ovlivnil celou další generaci filmů, videoher i vojáků jako takových.

Rambo II běží na Prima COOL v neděli ve 20.00.

Reklama
Reklama