24. dubna 2019 18:13

Viděli jsme Avengers 4! Musíte na konec jedné éry ihned do kina?

Avengers čeká v Endgame rozhodující střet s Thanosem. Tady jsou naše krátké recenze.

Marvel už několik let dává na vědomí, že jsou Avengers 4 koncem jedné éry. Vyústění příběhu, který začal v roce 2008 v prvním Iron Manovi, samozřejmě není definitivní rozlučkou s tímhle filmovým vesmírem. Uzavírá ale jeho první epickou kapitolu, a jestli vás zajímá, jak se tohle finále povedlo, stačí číst dál.

Radek Londin / Prima COOL

Uzavřít filmovou ságu čítající 22 filmů jediným tahem není snadný úkol. Tvůrci si s tím poradili se superhrdinským sebevědomím, ale nešlo to bez kompromisů. Největším z nich je jednoduše délka filmu a snaha dát každé lince náležitý prostor a nakrmit fanoušky k prasknutí. Po skončení filmu jsem se cítil trochu přejedený, ale mnoho ostatních na cestě ze sálu přiznalo, že by si dalo ještě nášup.

Výchozí situace z konce Infinity War dává celému filmu temný tón a nutí hrdiny ze staré gardy, aby se konfrontovali s vlastní minulostí – a to doslova. Mnoho z nich se navíc nachází v nové životní situaci, což přináší zajímavá dilemata i humornou úlevu. Thor, Iron Man, Black Widow a Hawkeye táhnou každou svou scénu. Originálně pojatý Bruce Banner/Hulk (až uvidíte, pochopíte) a Ant-Man naopak působí spíše jako hybatelé děje.

Naštěstí ne tolik jako Captain Marvel, zde opět plnící roli chladné exekutorky. Skutečně dojde na nejedno definitivní loučení. Některá přijdou rychlým švihem, pro jiná si film buduje emoce takřka od začátku, takže ve finále možná nebudete překvapeni, ale přesto sáhnete po kapesníčku. Marvel si umí vybrat slabší chvilku, ale stěžejní bitvu nepodcenil. Loučení s jednou superhrdinskou generací ukazuje, že na rozdíl od mnoha konkurenčních blockbusterových sérií nechybí marvelovské to nejpodstatnější – srdce!

Hodnocení: 8/10

Karel Ryška / Prima COOL

11 let, 22 filmů… a naprosto boží finále! Proč chodit kolem horké kaše, Avengers 4 jsou asi nejlepší marvelovka a měli by uspokojit každého, kdo poctivě nakoukal všech 21 předcházejících filmů. Měřítko, s nímž bratři Russoovi operují, je neskutečné, a díky brilantní kampani zůstala všechna překvapení pod pokličkou. Endgame tak vlastně funguje jako tříhodinové plnění fandovských snů, které uzavírá spoustu dějových linek a vážně se toho „nebojí“.

Ne, pečlivě tajený děj vám tu rozhodně nevyzradím. Čím méně toho před návštěvou kina víte, tím víc si film užijete, ideální je znát pouze předešlé „díly“ a možná pár nejklasičtějších marveláckých komiksů, na které Endgame sem tam pomrkává. Bratři Russoovi nicméně jedou velký originální příběh, jenž mistrně plní nejen humorem a osudovostí, ale i spoustou momentů, u nichž vám jednoduše spadne čelist na podlahu.

Z fleku bych vyjmenoval tucet záběrů, které by si zasloužily vydání na ohromném plakátu. Na podobné glorifikace je ale ještě dost času, teď potřebujete vědět, že čtyřka Avengers vážně stojí za návštěvu kina (nebo za dvě… a možná i za tři), a že bohatě odmění všechny trpělivé fanoušky a milovníky komiksů. Takhle, dámy a pánové, se točí špičková žánrovka, co dojme i ty největší drsňáky!

Hodnocení: 10/10

Karel Ryška

šéfeditor FTV Prima, COOL & ZOOM