14. února 2018 11:31

5 důvodů, proč musíte vyrazit na Black Panthera: Jak nejbohatší Avenger souvisí s Infinity War?

Black Panther se samozřejmě objeví v Avengers 3. Nejdřív ale musí ubránit svoji domovinu.

Už na konci dubna jde do kin třetí díl Avengers, v němž se objeví doslova všichni marveláčtí superhrdinové. Po boku Iron Mana a Kapitána Ameriky budou chránit zemi i Strážci Galaxie nebo Doctor Strange, hodně velkou roli by ale měl sehrát i Black Panther. Král bohaté africké Wakandy, v níž Kap na konci Občanské války ukryl Buckyho, bude podle traileru vítat mimozemskou invazi. T'Challa ale nejdřív musí dokázat, že vůbec patří na trůn, a právě o tom je jeho nová sólovka.

Možná jste zaznamenali, že jsou v Americe z filmu nadšení. Průměrné hodnocení z recenzí je 8,3/10, a i když bychom tak vysoko nešli, za vidění Black Panther rozhodně stojí. Chcete nějaké detaily? OK, není problém. Tady máte bodové shrnutí všeho, co se nám na nové marvelovce líbilo.

1) Neokoukaný hlavní hrdina

V první řadě je potřeba ocenit samotného Black Panthera. T'Challa je na rozdíl od jiných marveláků uvážlivý kliďas, kterému tak úplně nevidíte do karet. Na jednu stranu ctí tradice, na druhou se ale nebojí učinit rozhodnutí, které ho posune o krok vpřed. Drsňák z třetího Kapitána Ameriky tak v klidu ustojí vlastní příběh a plně věříte tomu, že může vládnout celé zemi.

2) Skvělý záporák

Často se říká, že jsou akční filmy jen tak dobré jako jejich padouši. A tady je na tom Black Panther velmi dobře, jelikož Erik Killmonger není jen hromotluk s šíleným plánem na ovládnutí světa. Kdepak, Erikovy pohnutky jsou smysluplné a zajímavé a vlastně mu chvílemi skoro fandíte. T'Challa tak má opravdu silného protivníka, jehož úhel pohledu velmi obohacuje celý film.

3) Wakanda

Marvel už nás vzal na spoustu úžasných míst a Wakanda jednoznačně patří mezi ta nejlepší. Africké království, které se díky nejmodernější technologii skrývá před satelity, je ultimátním mixem kmenové tradice a nablýskaného futurismu. Každá lokace přitom nabízí něco nového a často chcete podvědomě zastavit obraz, abyste si to či ono zákoutí mohli prohlížet o něco déle.

4) Řízná akce

Black Panther vážně nezapře slibovanou inspiraci bondovkami. Především ve scéně v kasinu a u následné honičky je tolik nápadů a vychytávek, že by agent 007 pokýval hlavou, a i všechny další menší střety se povedly. V zásadě je tak škoda jen velkého finále, které (a to je jedna z mála výtek) je zbytečně epické a vlastně okoukané. Kéž by Black Panther zůstal při zemi až do samotného konce. I takhle ale dostanete spoustu efektního mlácení, které dává vzpomenout na nejlepší bitky z druhého Kapitána Ameriky.

5) Film funguje sám o sobě

V propojeném marveláckém vesmíru je čím dál tím vzácnější najít film, u kterého nemusíte mít nakoukáno nic dopředu. U třetích Avengers bude obzvlášť náročné být v obraze, Black Panthera ale něco takového vážně netrápí. Místo x-tého superhrdinského pokračování tu vlastně máte zcela nový svět s (až na pár výjimek) zcela novými postavami. A ačkoliv se jedná o klasické zápolení hodného a "zlého" hrdiny o trůn, nuda nehrozí už kvůli skvělému vyvážení dramatu, humoru a skvěle zvládnutých pokusů o přesah.

Black Panther je zkrátka další dobrou marvelovkou, která funguje jako protipól málem parodického třetího Thora. Film by vlastně fungoval i bez zasazení do vesmíru s Avengers a není (s výjimkou potitulkové scény) protkaný přípravami na Infinity War. Klidně tak vyrazte do kina i s někým, kdo v té spoustě superhrdinů neorientuje, tahle africká královská řežba mu klidně může sednout.

Karel Ryška

šéfeditor FTV Prima, COOL & ZOOM