Jak dopadla děsivá novinka od režiséra Šestého smyslu? Tady je recenze filmu Čas

Nejvlivnější hollywoodský tvůrce s indickými kořeny M. Night Shyamalan je zpět a servíruje další napínavý příběh plný rozpaků. Je jeho Čas pouhopouhé prozatím?
Hrdinové filmu Čas musejí řešit nečekané problémy.
Universal pictures

Když si nějaký film vyslouží průměrné hodnocení, obvykle to znamená, že zcela zapadá do šedi ostatní produkce a nijak výrazně se od svých žánrových bratříčků a sestřiček neliší. Snímky indického hitmakera M. Night Shyamalana jsou však opačným případem: Vedle všeobecně uznávaných novodobých klasik (Šestý smysl, Vyvolený, možná i Znamení) a nezpochybnitelných propadáků (Poslední vládce větru) tvoří většinu jeho filmografie díla, která spousta diváků nedocenila, nepochopila, odmítla.

A není divu, padesátiletý filmař se téměř vždy snaží své publikum šokovat, překvapit nečekaným zvratem či směsicí motivů, které nejsou zvyklí vídat pohromadě. Výsledek však bývá rozpačitý, což platí i pro novinku s tajemným názvem Čas.

Thriller Čas od M. Night Shyamalana 1
Autor: Universal pictures Thriller Čas od M. Night Shyamalana 1

Bezmála dvouhodinový film nás zavádí do exotického letoviska, kde lidé spokojeně tráví dovolenou. Zhruba tuctu z nich nabídne ředitel resortu atraktivní nabídku: Mohou vyrazit na celodenní výlet na nedotčenou pláž, nacházející se na opačném konci ostrova. Tak se ve fotogenické zátoce ocitnou tři manželské páry plus několik dětí, psů, babiček a navrch jeden podezřelý rapper. Poměrně záhy se však začnou dít nejen zvláštní, ale i nepříjemné věci – osazenstvo pláže začne stárnout, což hlavně pro děti a staré lidi znamená spoustu problémů…

A co je Shyamalanovým problémem? Že nezná míru. Řada postav se bez příčiny chová divně už před odjezdem na pláž. Některé z nich jsou pouhými karikaturami (starostlivá psycholožka, která se chce pořád bavit o pocitech), oproti tomu u jiných je vidět snaha o hlubší prokreslení (drsně se tvářící, ale v jádru citlivý rapper). I řadou jiných technik se režisér snaží rozhodit diváky v místech, kde to prostě nedává smysl. Snímek proto začíná jako rodinné drama, postupně se změní ve stylizované podobenství, pak survival horor a končí jako paranoidní konspirační thriller.

Thriller Čas od M. Night Shyamalana 3
Autor: Universal pictures Thriller Čas od M. Night Shyamalana 3

Námět o skupině lidí vytržených ze svého standardního prostředí a zasazených do prostředí tropického ráje by mohl fungovat v každém z těchto žánrů, avšak není důvod snažit se vše nasoukat do jednoho filmu.

Režisér a scenárista v jedné osobě tak sice udržuje diváka v permanentním napětí, kterou z nabízených (žánrových) cest se film vydá, zároveň mu však i zabraňuje, aby si nabízenou linku naplno prožil. Fanoušci seriálu Ztraceni zde budou jako doma – nejen díky atraktivnímu prostředí, nýbrž i kvůli zjevné tvůrčí snaze nahodit spoustu udiček a čekat, co se chytne.

U řady předchozích Shyamalanových filmů šlo říci, že je špatně snad všechno. V případě Času by takový odsudek nebyl fér, řada nápadů docela funguje: Především střední pasáž, bez spěchu sledující pomíjivost každodenních problémů a prchavost lidského života (obzvlášť v kontrastu s neměnnou, věky přetrvávající přírodou), stojí za pozornost a příjemně poslouží jako nenásilné mindfulness cvičení.

Plynutí času podtrhuje i panoramatická kamera a místy se Shyamalanův kameraman Mike Gioulakis vytasí i s esteticky podmanivou jízdou či vypíchnutím zdánlivě nepodstatného detailu – není náhodou, že má za sebou (vedle posledních Shyamalanových snímků) i práci na hororu Neutečeš, mysteriózní neo-noirovce Záhada Silver Lake či atmosférickém sociálním thrilleru My. Právě tyto filmy totiž mají k tajemné novince náladou docela blízko.

Thriller Čas od M. Night Shyamalana 2
Autor: Universal pictures Thriller Čas od M. Night Shyamalana 2

Protichůdné reakce, které vyjadřuje hodnocení prvních českých diváků i zahraničních kritiků, jsou tak zcela na místě. Jak je u Shyamalanových filmů zvykem, je třeba jít dílu hodně naproti a akceptovat řadu svérázných rozhodnutí autora. Jistě není náhodou, že tentokrát si do svého filmu napsal malou roličku, v níž jako pomyslný bůh shlíží na své ovečky. Velikost jeho ega ho leckdy dovede až na hranu trapnosti; či rovnou i výrazně za ni. Tahle rozhrkaná dovolená má spoustu kazů, jako téma k hospodským diskuzím však poslouží překvapivě dobře.

Mysteriózní thriller Čas můžete vidět v kinech od čtvrtka 22. července.

Tento článek najdete v těchto speciálech