4 věci, které nevíte o nejslavnějších filmových monstrech: Jak vypadal první Predátor?

Nejslavnější filmová monstra mají víc tajemství, než si myslíte...
Vetřelec: Covenant
Vetřelec: Covenant
20th Century Fox

reklama

V pátek večer se na COOLu vydáme na samý počátek vetřelčí ságy s filmem Prometheus. Biják o prvním setkání s vetřelčím předchůdcem je sám plný nejrůznějších jihotajů. Avšak vzhledem k tomu, že i v pozadí vzniku vetřelce samotného existuje ukrytý smysl, není se čemu divit. Poznejte zajímavé detaily o něm i o třech dalších slavných monstrech.

04) Predátor původně průhledný

Predátor tvoří spolu s Vetřelcem oblíbené protipóly dvou filmových monster – jeden je nelidský bubák, který se jako freudovské id chová bestiálně a primordiálně. Druhý je technologií posedlý lovec, jenž má však jako superego zcela odlišné hodnoty. Původně však měl Predátor mít mnohem blíže Vetřelci – disponovat měl obličejem velmi podobným lidem a zároveň průhlednou kůži s viditelnými žilkami.

Lišit se přitom měl i důvod jeho lovu. Predátor měl původně lidi lovit, aby je studoval. První verze kostýmu vycházela z hmyzích znaků, a až teprve selhání kostýmu na place donutilo filmaře redesignovat celý koncept do dnešní verze.

Predátor
Autor: 20th Century Fox Predátor

03) Žralok z čelistí způsobil smrt žraloků

Pokud byste se zeptali průměrného diváka na to, koho zabíjel ústřední žraločí nemrava z Čelistí, nejspíše by vám odpověděli „lidi“ a poklepali by si na čelo. Část z nich by nejspíše možná ještě dodala „filmové postavy“ a poklepala by si na čelo hned dvakrát.

Vize žraloka jako monstra, které přímo lační po teplé lidské krvi, jak ho zpopularizovaly Čelisti, však měla za následek masivní nárůst lovu tohoto oceánského tvora, a tak významně přispěla k prořídnutí jeho stavu. Jasně, žraloci by se lovili stejně, vzpomeňte však, jak pozitivně byly po filmu Zachraňte Willyho vnímány kosatky. Ty jsou přitom mnohdy stejně smrtícími predátory jako sami žraloci.

Čelisti
Autor: Universal pictures Čelisti

02) Godzilla je atomovka

Fanoušci japonského monstra o tomto „detailu“ samozřejmě dobře vědí. Víc jak půlstoletí po prvním filmovém výskytu Godzilly však mnozí diváci původní kořeny téhle potvůrky už pozapomněli. Godzilla, pro řadu lidí synonymum „toho divného dinosaura, co pěkně ničí města“, byla původně navržena jako přímá metafora neuvěřitelné moci jaderných zbraní.

Koneckonců, Japonci o nich vědí své. Stoická forma tamního přístupu k, inu, všemu, se podepsala i na nezničitelnosti Godzilly (tedy nepřežitelnosti jaderného útoku). Zatímco na Západě se tak americké armádě podařilo Godzillu zničit, potažmo pro potření godzilloidů v Pacific Rim vznikli obří mechové, v Japonsku prostě Godzillu nezastavíte ničím. Stejně jako tlakovou vlnu. Nebo smrt z ozáření. Godzilla je chodící nihilismus, který únikem do fantazie nezalepíte.

Godzilla
Autor: Toho Godzilla

01) Vetřelec je o sexuálním zločinu

Jistě i vy jste si nejspíše už všimli, že protáhlá vetřelčí hlava vypadá tak nějak… ztopořeně. Nejedná se o náhodu – původní návrhář monstra, slavný švýcarský designer H. R. Giger, xenomorfa v podstatě vytvořil jako ztělesnění znásilnění ruku v ruce se svými šílenými nočními můrami. Počátek veřelce je tak spojen s orální penetrací a zrození je zase metaforou porodu.

Výsledek známe dobře z filmu. I během jeho stopáže však došlo na několik dalších náznaků spojení vetřelce a sexu – například scénu, kdy je jedna z postav zabita tak, že se jí vetřelčí ocas vine po noze stále výše k rozkroku. Ostatně i Vetřelec: Covenant měl trochu podobnou scénu ve sprše. Zkrátka a dobře, mít brutální noční můry o znásilnění je sice pech – ale zase pak možná jednou navrhnete nejlepší monstrum historie.

Vetřelec
Autor: 20th Century Fox Vetřelec

Prometheus začíná na Prima COOL v sobotu ve 22:20.

reklama

Tento článek najdete v těchto speciálech

reklama