9. dubna 2022 14:00

Recenze Fantastických zvířat 3: Fantasy bez Johnnyho Deppa zatloukla poslední hřebíček do potterovské rakve

Nový trailer filmu Fantastická zvířata: Brumbálova tajemství

Fanoušci Harryho Pottera jsou opět svědky velmi smutného zacházení s milovanou filmovou značkou.

Jsem obrovský fanoušek Harryho Pottera. Moje poličky zdobí knihy, filmy na Blu-rayi i Bradavice z Lega a v jídelně mám dvě sady podtácků s erby bradavických kolejí. Co víc, líbily se mi první dva díly Fantastických zvířat – jak hravá jednička z New Yorku, tak zamotaná dvojka z Paříže. Od trojky, která cestuje na trase Berlín–Bradavice–Bhútán, jsem proto čekal další skvělou podívanou. Poprvé od roku 2001 jsem ale z kina odcházel zklamaný, jelikož mě Brumbálova tajemství žalostně nebavila.

Vinu bych přitom svedl hlavně na to, že filmu chybí smysluplný a zajímavý děj. Hlavní zápletka se točí kolem Brumbálovy snahy překazit plány Gellerta Grindelwalda, nebezpečného černokněžníka, do něhož byl Brumbál kdysi zamilovaný. U podobných žánrovek se člověk obvykle dozví, jaké jsou padouchovy plány a čeho tak musí hrdinové dosáhnout. Třetí Fantastická zvířata ale přes půl filmu tají, co se vlastně děje, což vede k desítkám minut zoufalé tápání, kam se hrdinové vydávají a co tam mají udělat.

Brumbálův plán zkrátka spočívá v tom, že nikdo nic neví – včetně diváka. Možná to působí originálně, ve skutečnosti ale jen počítáte dlouhé minuty do chvíle, kdy něco konečně pochopíte, a přemítáte nad tím, jestli se aktuální události dějí podle plánu, mimo plán anebo někde mezi. V každém případě to bohužel není zábavné ani napínavé a člověk se může chytit jediné věci – že to všechno očividně stálo hodně peněz, takže kouzelnický svět znovu vypadá moc hezky.

Druhým velkým problémem filmu pak jsou postavy, které skřípou podobně jako samotný děj. Jistě, Brumbál v podání Juda Lawa je skvělý, Grindelwald s novou tváří Madse Mikkelsena patřičně charismatický (Johnny Depp ho ale rozhodně sehrál výrazněji!) a největší novou trefou je sympatická a energická profesorka Hicksová (Jessica Williams). Všichni ostatní ale působí, jako by ve filmu vůbec nemuseli být, a kromě plnění záhadných Brumbálových rozkazů tu moc nemají co na práci.

Asi nejvíc se z toho pokouší vymanit mudla Jacob (Dan Fogler), jenž chce svou lásku Queenie (Alison Sudol) dostat zpět ke „světlé straně Síly“. Celá jejich linka je však zkratkovitá a podivná (proč se do ní nikdy nevloží Grindelwald?) a vůbec nedosahuje osudovosti toho, když se pár na konci minulého filmu rozdělil.

O velkém tajemství kolem Credence Holkosta nebo složité romanci ústředního páru série (Mlok a Tina) je pak úplně škoda mluvit. To první je přinejmenším velmi neuspokojivé (tolik protežovaný Credendce ve filmu řekne asi čtyři věty a jinak se jen neustále mračí) a to druhé chybí úplně, jelikož se Tina (bez pořádného vysvětlení!) objeví na plátně asi na dvě minuty.

Zachraňují něco alespoň velkolepé akční scény? Inu, i tady platí, že všechny vypadají krásně – ale kdyby scénář řadu z nich obešel, vlastně bychom nikdy nepoznali, že ve filmu měly být. Děj Brumbálových tajemství totiž opravdu kašle na to, aby jednotlivé dialogy, zvraty nebo kouzelnické střety nějak formovaly postavy, kterých je jako na orloji a skoro žádná vám nepřiroste k srdci.

V podstatě mám tedy velmi smutný pocit, že kouzlo filmového potterovského světa právě vyprchalo. Třetí Fantastická zvířata fungují jako posmutnělé finále trilogie a zároveň teprve rozestaví dvě hlavní figurky (Brumbál a Grindelwald) do pozice, v níž se mohou začít řešit zásadní věci. Vzhledem k tomu, že jde o třetí film z pěti, jsme tedy v půlce série skončili a zároveň ještě nic nezačalo, což je velmi zvláštní výsledek.

Upřímně doufám, že opravdu vznikne čtvrtý díl, v němž konečně o něco půjde a jeho hrdinové budou mít jasnou motivaci pro to, co dělají. V tuhle chvíli je ale série mrtvá jak dějově, tak i po finanční stránce (čeká se další bolestivý pád tržeb), a jen málokoho zajímá, co se bude dít dál. Čtenáři knih totiž vědí, jak to s Brumbálem a Grindelwaldem dopadne, a jiné zásadní otázky Fantastická zvířata tentokrát nepoložila.

Snad se to celé nějakým zázrakem změní, nic by mě nepotěšilo víc. Do té doby se ale vracím k audioknihám Harryho Pottera, bez kterých odmítám uklízet nádobí, a k vyhlížení letošní hry Hogwarts Legacy, která by mohla rozdat daleko víc kouzelnické radosti než Brumbálova tajemství.

Karel Ryška

šéfeditor FTV Prima, COOL & ZOOM