Krátká historie herního Hitmana: Který díl ho pohřbil a který spasil?

Dožeňte dvě dekády dějin Hitmana za jediný článek.
Hitman: Agent 47
Hitman: Agent 47
20th Century Fox
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

V sobotu ve 22.15 se na COOLu rozjede akční biják Hitman: Agent 47. Ve filmovém světě je Agent 47 možná relativní nováček, ve světě her jde však o značku, která i po dvou desetiletích umí rozdávat pořádné rány. Nestalo se tak ovšem ze dne na den – připomeňte si (či doplňte), jak se herní Hitman stal Hitmanem!

Hitman: Agent 47 - upoutávka
Hitman: Agent 47 - upoutávka

Skromný počátek

První díl Hitmana z roku 2000 byl vlastně ještě na půli cesty k tomu, čím je Hitman dnes. Hra Codename 47 představila jen ústředního antihrdinu a zápletku kolem něj, hratelnost ale byla docela blízko rigidním pravidlům stealth her. Titul v zásadě reagoval na předešlé tituly jako Metal Gear Solid a Thief. Ale zatímco MGS řešil hlavně to, jak se nepřátelům vyhýbat, a Thief zase hlavně to, jak být mimo jejich zrak (což není nutně totéž), Hitman přišel s převleky a jakousi snahou... schovat se všem na očích.

První díl byl však notoricky náročný a byla to až otevřenější dvojka, která se stala hitem. Silent Assassin přišel s konceptem levelu jako miniaturního sandboxu, v němž si hráč může volit tu svou ideální cestičku. Chcete hrát Hitmana jako šíleně náročnou střílečku? Možnost vlastně máte, ale daleko efektivnější je hledat tichošlápkovské cesty k cíli. Dá se to přirovnat třeba k Grand Theft Auto, kdyby bylo GTA stealthovou hrou.

Upravený recept zafungoval na jedničku a Hitman II se dočkal několika dalších pokračování, které koncept rozšiřovaly dále a rozplétaly i ústřední story o klonovaných supervrahounech. Poté však přišel rok 2012, kdy série s dílem Absolution narazila jako kosa na kámen. Podstatné navýšení linearity a akčních elementů znamenalo, že musel Hitman na nějaký čas zmizet z dohledu, než se věci uklidní.

Hitman: Blood Money
Autor: Eidos Interactive Hitman: Blood Money

Triumfální návrat

Pak přišel rok 2016, kdy na pulty digitálních prodejců dorazil epizodický Hitman... bez jakéhokoliv dalšího přízviska. Hra vycházela postupně a dávala tak vývojářům šanci ladit titul v průběhu dle ohlasů komunity. Co je neméně významné, vývojáři se vrátili ke konceptu sandboxového levelu a obohatili vše o nejnovější nápady aktuální generace her. Hříchy z Absolution tak rázem byly zapomenuty.

Formulka na nového Hitmana se naposledy dočkala úspěchu vloni s druhým Hitmanem II, který zopakoval koncept jedničky. Po hluchém období po roce 2012 se tak nyní zdá, že je Hitman opět na vrcholu slávy a inspiruje svými mechanikami i řady jiných titulů. Jestli nám historie něco ukazuje, pak riziko, že se to celé zase po čase zkazí a dorazí hubenější roky.

Nicméně v éře, kdy na hry se Solid Snakem čekáme celou věčnost a ani Garrett z Thiefa není zrovna často viděným hrdinou, prokázal Agent 47 nečekanou vytrvalost a schopnost zajmout hráče napříč dvěma desetiletími. Za pár měsíců to bude 20 let, co dorazil první Hitman, a v prudce se měnícím světě videoher je fenomenální, jak mladě stále vypadá. Dá-li tak štěstěna, bude nás Agent 47 často navštěvovat i v budoucnu!

Hitman 2
Autor: Warner Bros. Interactive Entertainment Hitman 2

Filmový Hitman: Agent 47 začíná na Prima COOL v sobotu ve 22.15.

Reklama
Reklama