5. ledna 2023 15:30

Nová hororová klasika je tady! Proč musíte film o brutální panence vidět v kině?

Nový horor z produkční stáje Jamese Wana budil velká očekávání. Jak se nakonec povedl?

Už 12. ledna vstoupí do českých kin horor M3GAN o stejnojmenné panence, která je zázrakem umělé inteligence, skvělým kamarádem pro děti i parťákem pro jejich rodiče... do chvíle, než se její prototyp brutálním způsobem vymkne kontrole.

Film má v amerických kinech premiéru o týden dříve, a zámořští kritici už tak vydali své recenze, které jsou až nečekaně pochvalné. Na serveru Rotten Tomatoes jich je 98 % pozitivních při ratingu 7.3/10. Na hororový žánr nadprůměrné skóre 73 z maximální možné stovky nasbírala M3GAN taky na agregátoru recenzí Metacritic.

Všechny se shodují, že nejsilnější stránkou filmu je, že se nebere moc vážně a chce diváky především bavit – což se mu díky nápaditě poskládaným scénám i hereckým výkonům většinu stopáže daří.

Ve výsledku ani tolik nevadí, že se M3GAN vědomě pohybuje na území obehraných klišé o umělé inteligenci, které hráblo. K žánru hororu totiž přistupuje z komediálního pohledu, takže rovným způsobem servíruje lekačky i humor. Režisér Gerard Johnstone se tak po solidně přijatém kousku Domácí vězení (2014) stává nastupujícím králem ujetých komediálně laděných hororů.

„Je teprve první lednový týden a už jsme dostali jednoho z nejlepších filmových padouchů roku 2023,“ konstatuje populární youtubová kritička Perri Nemiroff, podle níž má M3GAN nejen díky perfektní hlavní postavě značný potenciál stát se kultem. „Tenhle film je možná praštěný, ale je to Příběh hraček jako žádný jiný,“ napsal Al Horner z magazínu Empire a vyzdvihl herecké výkony Violet McGraw (v roli dcery Cady) a Allison Williams, která ztvárnila vynálezkyni Gemmu a jejíž tvář můžeme znát například z hororu Uteč.

Kritici vděčně přijali absurdní humor i sarkastický tón, který připomíná třeba legendární campy záležitosti jako Gremlins (1984) nebo Critters (1986). Někteří by si však přáli, aby šel film více na hranu, což mu neumožňuje jeho „dětská“ přístupnost PG-13. „Lepší verze filmu by do toho šla víc naplno... ale to, co dostáváme, je přesto dost dobré,“ napsal Rolling Stone.