15. ledna 2020 15:01

Recenze: Jsou Mizerové 3 velká akční pecka?

Will Smith a Martin Lawrence se po 17 letech vracejí jako neprůstřelní Mizerové.

V roce 1995 se v kinech objevili Mizerové, malá akční krimi od debutujícího režiséra Michaela Baye, v níž dostali hlavní role komici Martin Lawrence a Will "Fresh Prince" Smith. Asi vás nepřekvapí, že se od tohohle filmu moc nečekalo, producent Jerry Bruckheimer chtěl ten rok zabodovat hlavně ponorkovým thrillerem Krvavý příliv. Mizerové ale všechny překvapili a stali se akční klasikou, která se v roce 2003 dočkala pokračování.

Co se dělo dál? No... čekalo se na trojku. Michael Bay o ní začal mluvit už v roce 2008, časem se však ukázalo, že by v původní sestavě byla nereálně drahá. Nakonec tedy vznikla bez Baye a verdikt, pro který jste si sem přišli, vás asi překvapí. Ne, Mizerové 3 nejsou dalším "značkovým" zklamáním. Na rozdíl od posledních dílů Vetřelce, Predátora, Ramba nebo Terminátora, jejichž přijetí bylo přinejmenším složité (Rambo a Terminátor mají své hlasité zastánce!), tu tentokrát máme opravdu poctivou akční jízdu.

Co si pod tím máte představit? Bohužel ne bayovské akční orgie. Belgičtí režiséři Adil El Arbi a Bilall Fallah sice Baye zdatně kopírují, nemají však jeho megalomanský styl, takže ve filmu nevybuchuje úplně všechno. Na první pohled je to samozřejmě maličko zklamání. Na ten druhý ale zjistíte, že to Mizerům 3 paradoxně prospívá, jelikož jsou výrazně ukotvenější než dvojka, a nabízejí tak o něco koordinovanější a říznější podívanou.

Zkrátka a dobře je akce i tak vysoce nadprůměrná a zábavná, hlavní přednosti jsou nicméně jinde. Arbi s Fallahem totiž zvládají prodat postavy, příběh i kupu hlášek, což z filmu dělá stylovou akční komedii, která nemá moc slabých míst. Na začátku jednoduše naskočíte do přehlídky fórů a přestřelek, která dobře zná svoje limity a nebojí se Baye i trochu parodovat, jen abyste na konci uznale pokývali hlavou nad tím, jak dobře se pracovalo s lokacemi, vedlejšími postavami a záporáky.

Mizerové mají pár nečekaně odvážných dějových odboček, které nemusí sednout každému. Pokud je ale zkousnete (nebo rovnou uvítáte), čeká vás skvělá filmová zábava, která sérii rozhodně nedělá ostudu. Jasně, mohlo tam být o něco víc akce. I takhle jsou ale třetí Mizerové výhrou, již může Bay svým nástupcům docela závidět.

Karel Ryška

šéfeditor FTV Prima, COOL & ZOOM