Od Harryho Pottera k Hunger Games: 4 nejlepší sci-fi pro náctileté

Mladí a neklidní: Nová generace!
Hunger Games, Harry Potter a Hvězdná pěchota
Hunger Games, Harry Potter a Hvězdná pěchota
Lionsgate/Warner Bros./TriStar Pictures

reklama

V sobotu ve 21.50 si na COOLu pěkně zaběháme - začíná totiž mladická sci-fárna Labyrint: Útěk, první díl filmové série Labyrint, také v původním znění známé jako The Maze Runner. Story o hormony-přetékajících-teenagerech, uvězněných z tajemného důvodu v gigantickém bludišti, je jedním z řady podobných bijáků z posledních let. Které filmy tohoto bujícího žánru "young aduld", volně přeloženo "sci-fi pro náctiletý", jsou ale vážně na špici potravního řetězce? Vzpomněli jsme nejméně na čtyři!

Byl dosažen limit pro přehrávání

Litujeme, ale na vašem účtu je přehráváno příliš mnoho videí zároveň. Pokud chcete pokračovat v přehrávání na tomto zařízení, prosím, ukončete přehrávání na jiných zařízeních. Více o limitech přehrávání videí na účtech s předplatným najdete na adrese https://ipri.ma/faqbr

Labyrint: Útěk - upoutávka

4. Město Ember

Apokalypsa byla jenom začátek. Po 200 let přežívalo město Ember před tajemnou zkázou, ale jeho čas se nyní naplnil a vše mohou spasit jenom dva mladiství. Město Ember sice nemá zrovna nejlepší režii na světě, jeho story o vyvoleném duu dospívajících, kteří mají zachránit podzemní kryt, se však v podstatných detailech vyvarovává běžným klišé žánru scifárem pro náctileté.

Zdejší hrdinové především nejsou vyvolení, což je prvek, který se poněkud demotivačně opakuje ve všech Divergencích, Rezistencích, Dárcích a kdovíjakých dalších -cích. Jasně, kdo by neměl rád svého vlastního spasitele? Jenže když se tenhle nápad objeví ve filmech desetkrát do roka, a onen spasitel je výjimečný *jenom* kvůli své vrozené DNA, člověk si z filmu odnese leda tak rasistické chutě. Město Ember je ale odlišné - a za to, že jeho hrdinové jsou toliko cool pro své schopnosti, nikoliv krev, mu patří dík.

Město Ember
Autor: 20th Century Fox Město Ember

3. Hvězdná pěchota

Cože? Hvězdná pěchota jako film pro náctileté? Inu, pravda je, že tenhle snímek funguje spíše pro diváky, kteří mají rádi pohled na umírající náctileté. A ironii. A černý humor. Paul Verhoeven, starý šprýmař nenávidící Hollywood a přeslazené stránky populární kultury, natočil Hvězdnou pěchotu v zásadě jako Beverly Hills 90210, jehož hrdinové vyrazí do sci-fácké variace první světové, kde je otřesně naporcují ufounští brouci. Spíše než aby tak snímek snahu mlaďochů na kosmické frontě glorifikoval, si z ní nepokrytě utahuje.

Problém je, že Verhoevenova ironie je silnější než brazilská káva - a spoustě diváků její smysl zcela přeletí přes hlavu a snímek tak berou smrtelně vážně. A touto perspektivou je už Hvězdná pěchota skutečně ideální pro mladé diváky, kteří touží položit život za vlast a vzít sebou co nejvíce nepřátel. Jenom škoda, že Hvězdná pěchota nevyšla v roce 1938, kdy se tyhle myšlenky nosily s podstatně méně zakaleným štítem...

Hvězdná pěchota
Autor: TriStar Pictures Hvězdná pěchota

2. Hunger Games: Vražedná pomsta

Jakkoliv je série Hunger Games tak trochu hejtována pro svou nápadnou podobnost se značkou Battle Royale, druhý díl putování Katniss jménem Vražedný pomsta jasně naznačuje, v čem tkví kouzlo Hunger Games - více než story moderních gladiátorů je totiž tahle série bojem proti moderní totalitě. Jen si to vezměte: prezident Snow jako by Stalinovi z oka vypadl, celá stylizace zdejšího světa připomíná spíše to "nejlepší" ze Sovětského svazu a gladiátorské zápasy sice odkazují k Římu, ale od druhého dílu je jejich role nápadně snížena.

Vražedná pomsta třeba disponuje méně než polovinou skutečných Hunger Games a daleko více se řeší nuance potenciální revolty a úlohy ikon Hunger Games v ní. Třetí a čtvrtý film se pak na hry vybodnou pro jistotu úplně. Právě Vražedná pomsta tento trend započala - jde tak o solidní story o povaze propagandy a revoluce, která nadchne nejen rebelující teenagery, ale i širší paletu diváctva!

Hunger Games
Autor: Lionsgate Hunger Games

1. Harry Potter a vězeň z Akzabanu

Třetí díl potterovské série a zřejmě nejlepší potterovský film vůbec nabízí celou řadu důvodů pro své zbožňování. Nejvíce se samozřejmě nabízí režie Alfonsa Cuarona (Potomci lidí), po jejím boku a zápletce využívající kreativně cestování časem je zde ovšem také jasným argumentem dorost hlavních postav.

Zatímco v prvních dvou dílech byli totiž Harry, Ron a Hermiona příliš mladí, ve Vězni z Azkabanu začínají řešit první teenagerovské prekerie - a to věru rezonuje s mladistvými (zvláště u nás) daleko víc než trable cesty na internátní školu z předešlých dvou dílů. Není náhoda, že se Harry tolik vpil svým fanouškům pod kůži - jak rostli oni, rostl i on. A jeho evoluce vstříc dospělosti začala právě třetím filmem.

Harry Potter a vězeň z Akzabanu
Autor: Warner Bros. Pictures Harry Potter a vězeň z Akzabanu

Labyrint: Útěk začíná již v sobotu ve 21.50 na Prima COOL.

reklama

reklama