5 nejzajímavějších filmových utopií: Od Star Treku k Demolition Manovi

Utopie je jen o úhlu pohledu...
Elysium
Elysium
TriStar Pictures

reklama

Jaký je vlastně rozdíl mezi utopií a dystopií? I na to se bude ptát akční sci-fi Elysium, která vás na Prima COOL pozve do světa budoucnosti v pátek ve 20.15. Zatímco Země je ve 22. století jakousi futuristickou verzí rozvojových států, planetární elita a boháči žijí na krásné orbitální stanici Elysium. Jednou z mnoha věcí, které oba světy oddělují, je i zdravotní péče – a právě Mattu Damonovi, který si užívá akutní nemoc z ozáření, by se elysijský léčivý sarkofág docela hodil! Abyste se dostali na správnou notu, rozebrali jsme partu podobných filmových utopií – a ukázali, že je "dokonalá společnost" jenom o úhlu pohledu.

Byl dosažen limit pro přehrávání

Litujeme, ale na vašem účtu je přehráváno příliš mnoho videí zároveň. Pokud chcete pokračovat v přehrávání na tomto zařízení, prosím, ukončete přehrávání na jiných zařízeních. Více o limitech přehrávání videí na účtech s předplatným najdete na adrese https://ipri.ma/faqbr

Elysium - upoutávka

05) Gattaca

Tradiční rozložení hovoří jasně: utopie je společnost, kde se mají všichni báječně. Dystopie je pak společnost, kde všichni trpí. Příkladů prvního ranku však ve fikci moc nenajdeme (povětšinou si na tomto žánru ujíždějí jenom předvolební politické kampaně), protože film, který zcela postrádá konflikt, by byl nekoukatelný. Naproti tomu dystopií je celá řada: Šílený Max, V jako Vendeta, 1984...

Vtip je v tom, že dualita utopie vs. dystopie se nám tak po čertech často stírá a prolíná. Taková Gattaca ukazuje fascinující svět, který vymýtil nemoci a bídu, a lidé tu létají do vesmíru se stejnou frekvencí, jako my nasedáme do příměstského autobusu. Cenou za to je však "genetická totalita", v níž lidé vzniklí mimo zkumavku nemají šanci na úspěch. A právě jedním takovým je hlavní hrdina!

Gattaca
Autor: Columbia Pictures Gattaca

04) Star Trek

Tak trochu podobně je na tom i Star Trek – ojedinělý příklad jedné z mála skutečně čistých utopií. Gene Roddeberry se v původním seriálu nechtěl zabývat malichernými detaily svého světa a prostě řekl, že "lidstvo překonalo své otěže", všichni jsou šťastní, respektují se a peníze jsou přežitek minulosti. Netrvalo dlouho a po Roddenberryho smrti si scenáristé začali klepat na čelo a přicházeli s celou řadou odpovědí na otázky, jak takový svět může fungovat.

Ponejvíce si na dekonstrukci utopie Star Treku smlsnul Hluboký vesmír 9, který v zásadě řekl, že Federace sice žije bez peněz, ale všichni mají stále nějakou formu omezených kreditů, a že navzdory mírumilovné politice pracuje uvnitř Hvězdné flotily tajná organizace Sekce 31, která páchá puče a genocidu na denní úrovni. Další seriály jako Enterprise nebo moderní filmy jako Star Trek: Do temnoty Sekci 31 znovu využily a ukázaly. Je tedy zjevné, že i zdejší utopie má své drobné mušky...

Star Trek
Autor: Paramount Star Trek

03) Demoliton Man

Rovněž Demolition Man vyšel z toho, že je svět budoucnosti mnohem lepší než svět konce 90. let. Pravda, vzhledem k tomu, že Los Angeles na počátku vlivem vlny extrémní zločinnosti a terorismu vypadá spíše jako válečná zóna, už nebylo snad ani možné žít hůře. Zeptejte se ale sebe sama: chtěli byste žít v přebytku a dostatku všeho včetně slušnosti, ale za cenu toho, že sprostá mluva je penalizována, sex je jenom virtuální a na toaletě musíte sahat po třech mušlích?

Ničemu nepomáhá ani fakt, že neznáme stav zbytku světa, ale že dokonce se i pod samotným San Angeles nachází komunita hipíků, která zcela zjevně žije volnomyšlenkářskou společností s příchutí dystopie. Demolition Man je tak trochu adaptací slavného dystopického románu Konec civilizace (Brave New World), jenom s více výbuchy a střílením – a je znát, že i on si uvědomuje, že je utopie jednoho zároveň dystopií druhého.

Demoliton Man
Autor: Warner Bros. Demoliton Man

02) Ona

Podstatně méně explicitní jsou šmouhy světa ve filmu Ona. Jasně, opět je znát, že zdejší společnost nemá zrovna moc problémů. Film z pohledu ajťáka, který začne randit s umělou inteligencí namluvenou Scarlett Johansson, ostatně nedává mnoho důvodů ke sledování bídy a zmaru! Rovněž zde ale všechno není tak růžové, jak to zdánlivě vypadá. První na ráně je fakt, že postava Joaquina Phoenixe prostě není ani v tomto snovém světě šťastná, a život ji naplní až technologické řešení...

Pak tu však máme řadu dalších nekalých náznaků. Od trapných videoher, kterých si Phoenix užívá, až po subtilní skutečnost, že se film zasazený do Los Angeles budoucnosti natáčel v Číně – a zdejší město je tak urbanisticky daleko brutálnějším prožitkem. Kdybychom si měli vybrat, asi bychom samozřejmě raději žili ve světě z Ona než ve světě Gattacy či Demolition Mana. Možná však, že by v tom ve finále nebyl zas tak zásadní rozdíl.

Ona
Autor: Warner Bros. Pictures Ona

01) Země zítřka

Snad nejvíce schizofrenní příklad nás však teprve čeká. Země zítřka sama popisuje poměrně netradiční a svého druhu radikální premisu – svět, jak ho dnes známe, disponuje ještě alternativní realitou, do níž se kdysi přestěhovali všichni slavní vědci a postavili tu všechna možná udělátka ze sci-fi včetně hvězdoletů, raketových batůžků nebo teleportace. Paráda! Jenže tohle bájné město už pár dekád leží ladem poté, co vnitřní spory nakonec vedly k exodu, vraždění a dalšímu zmaru.

Paranoiou čiší ale i ústřední skutečnost, že si vědátoři vedle naší reality postavili vlastní svět, jehož výdobytky nechtěli sdílet se zbytkem lidstva. Někde uvnitř Země zítřka nejspíše existují léky na rakovinu nebo přístroje, které by vyřešily světový hlad. I zdejší kladné postavy ale souhlasí s tím, že by se podobné srandy neměly jen tak šířit společností. Jak to zkrátka už chodí... utopie jednoho je dystopií druhého!

Země zítřka
Autor: Walt Disney Studios Země zítřka

Elysium otevře své brány na Prima COOL v pátek ve 20.15.

reklama

reklama