Od Vetřelců k Terminátorovi: 7 nejlepších akčních scén z 80. let

Nejlepší filmové okamžiky vašeho dětství.
Vetřelci
Vetřelci
20th Century Fox

reklama

I když filmy mohou disponovat třeba dvouhodinovou stopáží, u těch největších srdcovek to často není celá výplň, co nám činí největší radost, ale jedna jediná dokonalá scéna. Nejkultovnější a nejpovedenější momenty pak definují celé filmové žánry – a spolu s nimi i naše vzpomínky na ně. Na počest Amerického ninji 4, který šel do kin v roce 1990, jsme vybrali sedmero scén, kterým se tehdy muselo konkurovat. Z osmdesátých let, jež měl akčňák s Michalem Dudikoffem těsně za zády, nám totiž uvízlo v paměti hned sedm nesmírně památných sekvencí!

07) Momentka na benzínce (RoboCop)

Ve filmu, který je svého druhu vlhkým snem o ultimativní, rychlé a bolestné spravedlnosti, by se dalo najít více scén, v nichž RoboCop potrestá padouchy brutální vendetou. Okamžik na benzínce, kdy si RoboCop uvědomí, kým je, ale jeden z padouchů si zároveň uvědomí, že po něm jde někdo, koho už jednou zabil, je však unikátní, skoro až westernově komorní výměnou. Navíc je zde jasné, že kdyby se plecháč neobjevil, padouch by sejmul nebohého vysokoškolského pumpaře – a to poslední, co zdejší Detroit potřebuje, je odliv mozků (přímo do odtoku do kanálu).

Robocop
Autor: Orion Pictures Robocop

06) Lesní honička (Rambo)

Válka ve Vietnamu ovlivnila americké myšlení na dekády dopředu. Někdy to znamenalo, že se různé filmy pokusily výsledek války „přepsat“ (jako Rambo II), jindy zase učinily jasnou paralelu na honbu na filmové geroje tajemnou silou padouchů (Predátor, Vetřelci). Jenom v prvním Rambovi se však filmaři pokusili trochu zadívat do duše veterána, který je dílem osudu (a poseroutky z vlastní strany barikády) donucen chovat se stejně jako ten, kdo byl donedávna jeho nepřítel. Rambo prchající lesem před poldy navíc zrodil jednu z nejděsivějších scén našeho dětství, a to kvůli okamžiku, kdy kňučivě odkrágluje policejního ohaře. Ten zvuk slyšíme v hlavě dodnes!

Rambo
Autor: Orion Pictures Rambo

05) Kácečka stromů (Predátor)

Metafora Predátora je jasná – kdo by na ni zapomněl, nechť mrkne o pár řádků výše. Na filmu je ale zároveň kultovní i jeho dekonstrukce akčních gerojů 80. let, celá skvadra Rambů tak drsných, že si zadek nejspíše utírají ostnatým drátem, je tu totiž bezproblémově anihilována jediným mimozemským lovcem. Lidští frajeři se holt ke své smůle ocitli ve špatném filmu – mysleli si, že budou hrát v Komandu, ale namísto toho se objevili na straně policie v Terminátorovi. O to ironičtěji působí jak pro vietnamskou metaforu, tak i pozdější zbytečnost celé testosteronové snahy o přežití, okamžik, kdy Dutchova jednotka vyseká palbou polovinu jihoamerického pralesa – a přitom dovede Predátora sotva škrábnout. Scéna navíc dokonalým způsobem předvádí, že s tímhle mimozemským bouchačem nebudou žádné žerty!

Predátor
Autor: 20th Century Fox Predátor

04) "Výsadek" FBI (Smrtonosná past)

I když si většina lidí myslí, že je Smrtonosná past akční film, srdcem tohoto bijáku ani tak nejsou přestřelky, dokonce natolik ani hlášky, ale spíše zdejší komedie omylů. Film disponuje nejdříve dvěma, později dokonce třemi separátními liniemi, v nichž hrdinové obvykle nemají moc ponětí, jaké jsou plány zástupce minimálně jedné další linie, a to vytváří snad až příliš autentický humor. Hans Gruber neví, kdo mu loví jeho muže, i když ví, jak se bude chovat FBI. John McClane se překvapivě rychle dovtípí, kdo je Hans a jaký je jeho plán, přitom však velmi rychle (paradoxně!) ztratí kontrolu nad policií venku. A policie, potažmo FBI, nerozumí Hansovi ani Johnovi – a také za to zaplatí ve scéně, kdy se unikátně sejde celé trio. Když totiž náš výbuchy a cigaretovým kouřem ošlehaný hrdina zachrání rukojmí ze střechy, kde chtěl Hans všechny vyhodit do luftu, FBI (připravujíc se na výsadek opět s narážkou na Vietnam – a projekcemi 20% ztrát rukojmí) se ho jako bonus pokusí zastřelit. Jenom máloco vystihuje tenhle biják, jako tahle scéna. Navíc stylově zakončená obrovským výbuchem a Johnem visícím na požární hadici!

Smrtonosná past
Autor: 20th Century Fox Smrtonosná past

03) Útok na policejní stanici (Terminátor)

Jméno téhle scény už jednou padlo ve zmínce Predátora, a nikoliv omylem – jakkoliv jsou totiž scény z budoucnosti fakticky cool, a jakkoliv lidští hrdinové tohoto filmu působí autenticky (první dva Termixe lze obecně považovat za absolutní vrchol osmdesátkové filmové akce), nemělo by být pochyb o tom, že je hlavní tváří filmu Arnoldův nezničitelný robot. A snad žádná jiná scéna nedemonstrovala jeho nezastavitelnost tak efektivně jako brutální útok na nebohou policejní stanici. Ani celý regiment poldů vyzbrojených kolty, brokovnicemi či karabinami totiž nebyl s to Terminátora alespoň trochu zpomalit. Spása od orgánů prostě nepřijde – a Kyle se Sarah se s robotem budou muset vyrovnat sami.

Terminátor
Autor: Orion Pictures Terminátor

02) Výsadek koloniálních mariňáků (Vetřelci)

Finální cesta Ripleyové pro Newt, souboj v hangáru anebo i okamžik, kdy si přeživší mariňáci uvědomí, že k nim Vetřelci lezou stropem, jsou samozřejmě cool – ale spíše než trauma z víceméně prohry a ztráty většiny postav, se stejně raději mrkneme na úvod, kdy mise začíná. Vzhledem k tomu, jak výsadek skončí, je navíc všechno o to ironičtější – zatímco dropship letí atmosférou, Hudson se před Ripleyovou vychloubá, že mají k dispozici vše od nožů až po atomovky! Divák si však nejspíše dobře pamatuje, že jsou Vetřelci pokračování HORORU jménem Vetřelec, a v tomhle žánru se na palebnou převahu moc nehraje. První okamžiky po přistání, kdy jednotka jenom chodí vyžranou kolonií, jsou samy o sobě natolik děsivé svou jednoduchostí a očekáváním masomlejnu, že nás v dětství více vystrašila snad jenom cesta k zubaři!

Vetřelci
Autor: 20th Century Fox Vetřelci

01) Ostrovní finále (Komando)

Rambo II se snažil, seč mohl. A prakticky každý akční hrdina v 80. letech musel mít na triku scény, kdy jej kamera zabírá v podhledu, zatímco on (u Vetřelců ona) kropí desítky zlosynů kolem sebe z nekonečného zásobníku. Jenom Komando ve své poslední scéně ovšem dosáhlo absolutně krystalického ztělesnění zábavné absurdity téhle vlny bijáků. Arnold, vyzbrojen více zbraněmi než hrdina Dooma (vzdáleného ještě 6 let!), tu vykosí celý ostrov plný nepřátel. A nejspíš nám potvrdíte, že to dodnes funguje tak dobře, že by se od Komanda měla učit většina moderních akčních bijáků!

Komando
Autor: 20th Century Fox Komando

(red)

reklama

Tento článek najdete v těchto speciálech

reklama