28. března 2018 18:01

5 důvodů, proč byste měli vidět novou sci-fi Ready Player One od Stevena Spielberga

Jak se Spielbergovi povedla adaptace slavného románu Ernesta Clinea?

Pokud budeme ignorovat Padesát odstínů šedi, vyšly v poslední dekádě jen dva romány, které výrazně zasáhly do popkultury a vcelku rychle se dočkaly celovečerní adaptace. O Marťanovi už jste nejspíš slyšeli a jeho filmová verze se náramně povedla. Ready Player One ale ještě leckdo nezná, což teď hodlá změnit Steven Spielberg.

Ano, velkolepé sci-fi od Ernesta Clinea se ujal jeden z nejslavnějších filmařů všech dob, jenž má za sebou Indiana Jonese, Jurský park nebo E.T.– Mimozemšťana. Spielberg by tak měl velké rodinné zábavě rozumět lépe než kdokoliv jiný. A protože na Ready Player One řada lidí nevyrazí automaticky, třeba někoho popostrčí pět důvodů, proč by přeskočení téhle fajnové sci-fi byla chyba.

1) Skvělý příběh

Filmové Ready Player One adaptuje knižní příběh docela věrně. I v kinech se tak podíváte do roku 2044, kdy tráví většina lidstva svůj čas ve virtuální realitě jménem Oasis. Po smrti jejího tvůrce Jamese Hallidaye se rozpoutá honba za tajuplným easter eggem, jehož nálezce získá nad Oasis plnou kontrolu. A jelikož to s sebou nese pěknou sumičku peněz, všichni se začnou hrabat v Hallidayově životě a pátrat po relevantních indiciích.

Hlavním hrdinou Ready Player One je osmnáctiletý sirotek Wade Watts, jenž Hallidayovi možná rozumí víc než ostatní. Stejně jako on je totiž posedlý popkulturou (nejen) 80. let, kolem níž se točí většina Clineovy knihy. Jak je na tom Spielbergův film? Řada pasáží se lehce aktualizovala a některé odkazy jsou trochu současnější. Duch předlohy ale zůstal zachován, takže je Ready Player One výborné staromilské dobrodružství, které by mělo bavit jak milovníky osmdesátek, tak i "náhodné kolemjdoucí".

2) Oslnivá vizuální stránka

Alfou a omegou Ready Player One je virtuální realita Oasis. Ačkoliv není děj v klasické realitě žádný průšvih, veklá část filmu se naštěstí odehrává v Oasis, kde má každý svého avatara a může si nakoupit cokoliv se mu zlíbí. Chcete jezdit v DeLoreanu z Návratu do budoucnosti? Není problém. Nebo si postavit Železného obra ze slavného animáku? Taky pohoda. Stačí na to mít dost virtuální měny, která se pochopitelně dá získat spoustou videoherních způsobů.

Důležité přitom je, že Oasis od začátku do konce vypadá skvěle. Jasně, s realitou si zdejší prostředí nikdy nespletete. To je ale jasný tvůrčí záměr, nikdo se tu totiž nesnažil o fotorealistický svět jako z Matrixu. Trávit čas v Oasis je pak zábavné i proto, že je tu všechno mnohem hravější a hrdinové můžou dělat věci, které by jim "tam venku" jednoduše neprošly. Pokud tedy máte rádi fantaskní říše, rozhodně byste měli filmovou verzi Oasis navštívit.

3) Spousta filmových a herních odkazů

Asi nejvýraznějším prvkem Ready Player One je to, že se v příběhu mísí veškeré fiktivní reality. V Oasis existují světy Star Wars, Pána prstenů nebo Harryho Pottera, zrovna tyhle odkazy si ale užijete spíš v knize. Film se velkému zabíhání k jiným značkám vyhýbá a snaží se postavit vlastní svět s vlastními zajímavými prvky. A přestože zamrzí, že tu nejsou nějaké překvapivé výlety do slavných prostředí (až na jednu výjimku...), popkulturního řádění je i tak habaděj.

Prakticky v každé větší scéně z Oasis jde najít slavné postavy z filmů nebo videoher. Spielberg je ale vážně nechává jen na okraji dění, aby neubíraly prostor hlavním hrdinům. Někomu tohle řešení možná nebude úplně po chuti. Jenže celovečerák holt není kniha, takže se muselo se vším pracovat úsporněji a pečlivě se vybíralo, která popkulturní narážka dostane hodně prostoru a která naopak minimum. Výsledek? Fandové knihy samozřejmě budou leccos postrádat. Když už se však na něco odkazuje, většinou to opravdu stojí za to.

4) Velká překvapení

Ať už jste Ready Player One četli, nebo ne, na velkém plátně vás čeká hned několik velkých překvapení. Ne, nebudu sem psát, o co jde – kampaň tyhle věci schovává zcela záměrně. Chci vás ale ubezpečit, že fanoušci dostanou hrstku ikonických momentů z knihy (škoda, že jich není víc!) a že "nečtenáře" čeká spousta scén, u kterých jim nejspíš spadne čelist na podlahu.

5) Mark Rylance

Ready Player One bohužel není žádný zázrak po herecké stránce. Hlavní hrdinové baví spíš ve svých virtuálních verzích a záporáci nejsou nikterak výrazní (spíš jsou neschopní až běda!), jednu postavu si ale rozhodně pamatovat budete. Tvůrce Oasis James Halliday má ve filmu tvář Marka Rylance, jehož Spielberg v podstatě objevil díky Mostu špiónů. Rylance z toho na první dobrou vytřískal Oscara a loni byl stejně vynikající v Nolanově Dunkerku. V Ready Player One tak dovršuje svůj pomyslný hattrick a opět ukazuje, že zvládne na minimálně ploše rozehrát postavu, jíž se ihned dostanete hluboko pod kůži.

Vyrazíte na Ready Player One do kina? Anebo vám tohle dobrodružství pořád nic neříká? Dejte vědět v komentářích, česká premiéra je každopádně ve čtvrtek 29. března.