16. listopadu 2021 13:58

Recenze Red Notice: The Rock, Deadpool a Wonder Woman chtějí bavit, ale bolestivě selhávají

Akční komedie Red Notice lákala na nejzářivější herecké hvězdy a neskromný rozpočet. Ani jedno však pohříchu není prodané dostatečně nápaditě a zábavně.

Dwayne „The Rock“ Johnson, Ryan Reynolds a Gal Gadot. Nebo také Luke Hobbs, Deadpool a Wonder Woman. V posledních letech byste mnoho větších hollywoodských hvězd našli jen stěží, tato trojka se díky svým ikonickým rolím v kasovních trhácích stala miláčkem fanoušků, a tak při oznámení tohoto projektu bylo nadšení na místě – vidět všechny tři hvězdy pohromadě? To je přece splněný sen! Výsledek je však poněkud pochmurnější a lze ho přičíst na vrub dalšímu jménu, které však srovnatelného věhlasu oprávněně nedosahuje.

Režisér a scenárista Rawson Marshall Thurber má za sebou několik úspěšných titulů. S Johnsonem už natáčel odlehčené akčňáky Mrakodrap a Centrální inteligence, podepsán je i pod režií příjemně obhroublé komedie Millerovi na tripu. Red Notice je zatím jeho největším projektem, který sice vcelku pěkně vypadá, ovšem pod povrchem se skrývá až překvapivě mnoho hniloby.

V centru dění je zloděj umění Nolan Booth (Reynolds), charismatický drzoun a neúnavný glosátor okolního dění. Za mříže se ho snaží dostat John Hartley (Johnson), zamračený odborník FBI na psychologické profilování s nevysvětlitelně rozložitou muskulaturou. Tito soupeři se však musejí spojit v boji proti geniální zlodějce umění (Gadot), jež vystupuje pod přezdívkou Střelec a podaří se jí oba muže na opačných stranách zákona dostat do vězení. Tak jí totiž nemohou zabránit v získání tří Kleopatřiných zlatých vajec, což je zcela smyšlený MacGuffin, udávající dění ve filmu do pohybu. Během dvouhodinové honičky toto trio cestuje po celém světě a každý se snaží dostat druhým dvěma na kobylku.

Přestože se ve filmu vystřídá množství atraktivních lokací, jedná se pouze o dílo filmové magie. Film byl natáčen během roku 2020 a kvůli pandemickým opatřením se naprostá většina produkce odehrála v americké Atlantě. Postavení masivních kulis i hojné použití zeleného plátna a dalších počítačových triků vedlo k nabobtnání rozpočtu na astronomických 200 milionů dolarů. Digitální efekty však přesto nejsou kdovíjak opojné a zaujme především časté využití záběrů z dronu. Ale to zdaleka není největší problém snímku.

Tím je totiž jeho hloupost. Nenápaditost scénáře by u akčně-komediálního výplachu nemusela vadit, ovšem příběhová lenost je až do očí bijící. Odzívaná klišé (hned v úvodu slyšíme ironický Wilhelmův výkřik) se střídají se zjevnými nelogičnostmi a divák neochotný zcela vypnout mozek se bude opakovaně ptát, proč se děj a postavy ubírají zrovna tímto směrem. Komu přijde série Rychle a zběsile tupá a příběhově zcela vyprázdněná, měl by se od Red Notice držet raději dál – žádné dílčí rozhodnutí, k němuž postavy dospějí, totiž nedává ani ten nejmenší smysl.

Vrcholem těchto nesmyslností je poslední dvacetiminutovka, která se navzdory žánrovým konvencím snaží šokovat nečekaným twistem – nejedná se však o chytrou pointu, nýbrž o podvod na diváka, jenž předchozímu dění a budování vztahů mezi postavami bere i poslední zbytky soudnosti. Snímek přitom neustále balancuje mezi uvědomělou přepáleností a žánrovou profesionalitou, ani jedno však nezvládá s dostatečným citem. Nelze se na něj tedy dívat ani jako na poctivou akční komedii, ani jako na bizarní guilty pleasure. Vyprávění o hašteřivé trojici tedy jen vrchovatě nudí.

Thurber se pokusil o směs Dannyho parťáků a Indiany Jonese s využitím snadno zařaditelného herectví ústředního tria. Na papíře to nemuselo vypadat špatně a z producentského hlediska se sázka na oblíbené tváře jeví jako rozumná, avšak nejvšednější spoléhání na hvězdy bez špetky invence prostě nestačí. Snímek místy pěkně vypadá a neustálými změnami prostředí se snaží divákovi nalhat, že je něčím víc než pouze řemeslně obstojně natočeným, avšak zcela fádním výplachem. Jenže není.