Jak Terminátor stvořil Jamese Camerona: Od řízení kamionu k ikonické sci-fi

Málokterý film byl vydřenější než Terminátor od Jamese Camerona.
Terminátor
Terminátor
TriStar
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Připomeňte si film, který změnil historii (nejen) akčního filmu – legendární Terminátor začíná na Prima COOL už v pátek ve 20.15! Arnold Schwarzenegger se tu vrací nazpět v čase, aby zničil šíleného vůdce lidských rebelů ještě před jeho narozením a jednou provždy tak zajistil spravedlivé vítězství umělé inteligence jménem Skynet. Ale ještě než si celý film s tragickým koncem připomenete, poznejte i neméně maniakální příběh o tom, jak James Cameron Terminátora natočil. Jenom málokterý film si totiž jeho režisér musel tak vydupat ze země!

Terminátor - upoutávka
Terminátor - upoutávka

Psal se rok 1973, když mladý James Cameronů nastoupil na dva roky na kolej, aby se naučil fyziku. Brzy bylo jasné, že Jim úplně neví, kde mu hlava stojí – přestoupil tedy na angličtinu a poté se studiem nadobro seknul. Začal se živit stejně jako většina lidí, kteří vypadnou z vysoké školy – nejrůznější brigošky doplnil třeba řízením kamionu. A jednou mu minimálně tato schopnost měla být k užitku...

Život mu změnila událost, která ovlivnila mnoho začínajících filmařů – premiéra Hvězdných válek v roce 1977. Cameronovi učarovala magie filmových triků a začal se zajímat, jak by něco podobného mohl spáchat také. Z prací jiných studentů se učil vše, co jen šlo, o optických klamech a o tom, jak je emulovat na kameru. Nakonec napsal s přáteli scénář kraťasu Xenogensis, půjčil si kameru a jal se projekt zrealizovat. Dokonce kameru i rozebral – zajímalo ho totiž, jak přesně funguje uvnitř.

Terminátor
Autor: TriStar Terminátor

Touha po spojení vědy a umění ve filmařině Camerona dostala až na natáčení hororu Piraňa 2. Původně tu měl řešit jenom scénář a trikovou stránku bijáku, pak však předešlý režisér od projektu odstoupil a mladý Cameron se tak jako slepý k houslím dostal i k režii. Tato zkouška ohněm se ukázala být užitečná pro sběr zkušeností, zároveň jej však měla po několik dalších let pronásledovat.

Problémy doprovázelo už samo natáčení. Drtivá většina štábu byla totiž složena z Italů, kteří neuměli anglicky. Neshody s produkcí navíc měly za následek, že střih filmu vznikal prakticky bez Cameronovy účasti! Jim se dokonce vloudil do střižny v okamžiku, kdy producenti odjeli mimo město, a přestříhal film podle sebe! Bylo mu to však málo platné – po návratu producenti film zase přestříhali zpátky podle svého.

Nakonec se Cameron dohodl na vytvoření vlastního střihu, který šel ven alespoň do videoformátu. Není se však čemu divit, že situace vedla ke značnému stresu, který se podepsal i na tom, že Cameron před římskou premiérou Pirani 2 onemocněl a v horečce snil třeba i o kovové postavě, která se – držíc nůž – plazí pryč od exploze. To pak samozřejmě inspirovalo jeho další film..

Terminátor
Autor: TriStar Terminátor

Ani tentokrát to Cameron neměl snadné. Jeho agent námět na Terminátora považoval za nesmysl – a tak jej James propustil! Krom obskurního snu jej inspirovala třeba i klasická díla padesátkové sci-fi nebo šedesátkový sci-fi seriál Krajní meze, stejně jako (tehdy nedávný) Šílený Max 2. Děj přitom konzultoval i se svým známým, autorem Billem Wisherem, a to způsobem, který je dnes těžko představitelný. Oba žili daleko od sebe, korespondenčně si tak posílali magnetofonové pásky se svými monology plnými nápadů a připomínek.

Původní námět počítal s tím, že se časem do "přítomnosti" vrátí dva terminátoři – jeden měl být kovový, druhý z kovové tekutiny. Cameron tento nápad zjevně použil až pro druhý díl, domníval se totiž, že zvláštní triky 80. let ještě něco podobného nebudou zvládat. Lze tak říct, že až Terminátor 2 je vlastně absolutní evolucí starého Cameronova nápadu..

Jako stále začínající režisér, který má na triku jen fajn námět a (pod)průměrný horor, musel Cameron zápasit i s financováním vysněného Terminátora. Prodal producentce Gale Anne Hurd práva na film za jediný dolar (!) za příslib, že jej bude režírovat jedině on. Odtud pak vedla cesta ke kravaťákům z Orion Pictures, kteří souhlasili, že pro ně Cameron může Terminátora natočit – pod podmínkou, že na něj získá peníze někde jinde!

null

Poslední překážkou tak bylo získání bakšiše. V tom se ukázal být klíčový John Daly, prezident produkční společnosti Hemdale Film Corporation. Zbývala maličkost – přesvědčit ho! Cameron tehdy vymyslel netradiční přístup. Před jeho příjezdem na meeting řekl svému kamarádovi Lanci Henricksenovi (Bishop ve Vetřelcích), aby se oblékl jako Terminátor a vykopl dveře. Okamžik, kdy se "motorkář s kovovými zuby a jizvami na tváři" zjevil, nahnal všem strach! Když se pak ale Cameron objevil, aby vše vysvětlil, Dale byl z jeho zápalu pro film nadšen!

Problematická pověst "tvůrce Pirani 2" pak Camerona paradoxně pronásledovala i při natáčení Vetřelců. Štáb, který miloval Scottův první díl, se tehdy vzbouřil a odmítl pracovat pro Camerona, známého jenom pro pochybný italský horor. Na počátku produkce Vetřelců totiž ještě nedošlo na premiéru Terminátora, a Cameron tak stále ještě čekal na spravení reputace.

Nakonec ale všechno dobře dopadlo – a kultovního Terminátora, který změnil dějiny akčního filmu, si můžete na COOLu připomenout už v pátek ve 20.15.

Reklama
Reklama