31. ledna 2020 11:56

Stíhačky z Top Gunu 2: Populární F/A-18F Super Hornet doplní neznámý supersonický stroj

Doba pokročila. A Maverick pokročil s ní. Jaká letadla kolem něj uvidíme tentokrát?

Letecký biják Top Gun 2 se sice v kinech objeví až v létě, již nyní je však jasné, že v něm leccos bude vypadat jinak než v prvním díle. Od roku 1986, kdy vyšel původní Top Gun, se totiž ve světě letectví (logicky...) leccos změnilo. Rozebrali jsme proto dvě a půl aera, která budou létat v novém Top Gunu – a jedno, které se nejspíš překvapivě neukáže.

F-14 Tomcat

Nejprve ke stroji z původního Top Gunu, u něhož se všeobecně předpokládalo, že si jej z pokračování budeme muset škrtnout. Stíhačky F-14 Tomcat byly totiž vyřazeny ze služby již v roce 2006, tedy dlouhých 14 let před premiérou nového Top Gunu. A Maverick sám v trailerech většinou sedí uvnitř letounu F/A-18F, k tomu se ale ještě dostaneme.

Přesto poslední záběr druhého traileru ukazuje legendárního Tomcata! Vzhledem k minimu záběrů je možné, že se stíhačka ve filmu jen mihne v nějaké symbolické roli (a stejně tak je možné, že půjde třeba o flashback). Možná nás ale filmaři ještě překvapí a Tomcat si zahraje nějakou významnější úlohu. Na každý pád platí, že by dnes letoun bez výrazné modernizace na leteckém bojišti zřejmě neměl valné šance. Alespoň pokud Maverick nebude v Top Gunu 2 jen poskytovat leteckou podporu v boji proti nějakým horským povstalcům.

Existuje tedy jedna kuriózní možnost, jak by se F-14ky mohly ve filmu objevit ve vzduchu ve významnější roli – v roli nepřátel! Letouny totiž vlastnil Írán a zřejmě se objevily i jako íránské eskorty ruských bombardérů nad Sýrií ještě v roce 2015. Sestřelovat íránské Tomcaty by ale jednak bylo příliš snadné a jednak trochu kacířské. Bude tedy potřeba vytáhnout trochu novější stroj!

F/A-18F Super Hornet

Hlavní mašinou filmu tak nejspíš bude F/A-18F Super Hornet alias současná páteř amerického palubního letectva. F/A-18ky jsou fortelné stroje, které šly v první verzi do služby už v roce 1983 – tedy jen devět let po Tomcatech a tři roky před premiérou prvního Top Gunu. Přesto ve vysoce modernizované verzi Super Horner stále létají a plní celou řadu úkolů.

Pozoruhodné je, že si Maverick může v kokpitu jednomístné verze Super Hornetu vystačit plně sám. Stroj totiž sice existuje i ve dvoumístné verzi, součástí oné modernizace je ale také integrace rolí pilota a zbraňového specialisty do jediné role ve verzi jednomístné.

F-35?

Dále je pozoruhodná skoro úplná absence předpokládané budoucí páteře amerického letectva (klasického i palubního) – F-35. Alespoň co lze tedy soudit z trailerů. Nepřekvapí, že Maverick nesedí za kniplem (či spíše za joystickem) F-22ky, ta není určená pro námořní piloty. F-35C má nicméně být již brzy k nalezení na palubách řady letadlových lodí. První Lightningy II už ostatně i okusily akci, nejde tedy o hudbu daleké budoucnosti. Dalo by se sice argumentovat, že je F-35 určen pro souboje na velké vzdálenosti, které nejsou filmařsky atraktivní. Ani reálné F-14ky nebo F/A-18ky ale nebojovaly zrovna na pár metrů, jak je ve filmech běžné.

Top Gun 2 se však často a rád pyšní tím, že v něm (většinou?) létají skutečná letadla. Je tak možné, že natáčení s reálnými Super Hornety bylo, co se týče schvalování, mnohem dostupnější než natáčení s reálnými Lightningy II. Program F-35 je navíc kontroverzní až běda, je mu vytýkáno leccos od technických problémů po předraženost. Je tedy možné, že ani filmaři, ani letectvo nechtěli ve společném bijáku trávit čas vysvětlováním či naopak ignorováním tohoto skutečného aspektu současného amerického námořního letectva.

Neznámý hypersonický stroj???

Co se naopak ve filmu rozhodně objeví, je neznámý letoun neznámé konfigurace. Podle několika snímků stroj působí spíš jako hypersonické výzvědné éro v duchu SR-72. Uvážíme-li, že letectva a rakové síly momentálně vyvíjejí celou řadu hypersonických střel, které by měly překonávat rychlosti nad Mach 5 a více, možná bude film namísto F-35 a stealth éry konfrontovat Mavericka s těmito teprve budoucími stroji.

Pravda, většina hypersonických konceptů je určena bezpilotním řízeným střelám, dají se však pod ně napasovat i stroje pilotované. Koneckonců trend vývoje bezpilotních aeroplánů naznačuje, že budou pilotované stroje dále vyvíjeny i pro bezpilotní konfiguraci. Možností tedy filmaři mají dost – a to včetně té, že tahle mašina zastane roli někdejších "MiGů-28", tedy Maverickova úhlavního nepřítele!

Populární pořady na Prima Cool

RE-PLAY

Esport / Publicistický / Zábavný