5 největších otázek kolem Google Stadia: Co stojí v cestě herní revoluci?

Zdá se, jakoby se blížilo herní nebe. Jenže spoustu podstatných věcí ještě nevíme.
Google Stadia
Google Stadia
Google
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Google se svým projektem Stadia v podstatě zahajuje budoucnost hraní, kdy už se nebudeme muset starat, zda doma máme to nejnovější herní železo a hry budeme spouštět v několika vteřinách po nákupu nebo rovnou v rámci předplatného. 

Vše podstatného jsme shrnuli v TOMTO ČLÁNKU, ale spousta otázek stále trvá. Shrnuli jsme je v pěti bodech:

1) Bude to lagovat?

Je jasné, že hraní v cloudu se musí podepsat na zpoždění, protože trasa od ovladače skrze internet k datovému centru a zase zpátky k vaší obrazovce je sakra delší než mezi ovladačem a počítačem či konzolí, co sedí vedle sebe v jednom pokoji.

První test betaverze služby Stadia od odborníků z Digital Foundry však dopadla celkem slušně. Naměřili zpoždění 166ms, zatímco na PC ve stejné hře 112ms při 30fps, 79ms při 60fps a na Xbox One X pak 145ms. 

Takové testování má samozřejmě mnoho proměnných, pro podrobnější rozbor si pusťte video v čase 11:22.

Při kvalitním připojení tak není zpoždění nijak zásadním problémem, i když neodpovídá vysokým standardům soutěžního hraní akčních titulů. Uvidíme, nakolik se Googlu podaří před oficiálním spuštěním zpoždění ještě minimalizovat. 

Kvalita obrazu je dle Digital Foundry velice dobrá s jen mírně znatelnou kompresí. Google slibuje 4K rozlišení s maximálními detaily, HDR a při 60fps. Ostatně pro každého hráče bude k dizpozici výkon 10,7 teraflops, což je více než má Xbox One X a PS4 Pro dohromady. 

2) Předplatné, kupování her nebo snad časové poplatky?

Nikde zatím nepadlo, jak vlastně bude Stadia fungovat. Bude formou předplatného? A s jak velkou knihovnou? Jelikož hry jsou dost "drahé" zboží a vydavatelé se jistě nebudou chtít připravit o zisky, nebylo by takové předplatné jistě levné nebo by si hráč musel z knihovny zvolit jen omezené množství titulů.

Nebo si prostě budeme kupovat jednotlivé hry jako doposud s tím rozdílem, že jejich Stadia verze půjde hrát rovnou v nejvyšší kvalitě na levném notebooku či telefonu bez nutnosti stahování. Stadia verze by pak ale takřka s jistotou byla dražší než ta určená pouze pro jednu platformu.

Jenže pak je tady ještě možnost, že budeme prostě platit za čas, který u hry strávíme, aby si Google pokryl náklady na provoz a zároveň platil vydavatelům za "přehrávání" jejich her, podobně, jako je to v případě hudebních služeb typu Spotify.

Výše takových poplatků by se mohla lišit podle atraktivity nebo druhu titulu, aby hraní krátké, příběhové, ale vysokorozpočtové akce nebylo nepoměrně levnější než stovky hodin v indie RPG rubačce.

Budou na Stadia i free-2-play tituly? Bude Google před spuštění takových her dávat ještě videoreklamu jako na YouTube?

3) Dostupnost v Česku

Že nemáme na podobné služby v Česku dost kvalitní připojení? Alespoň ve větších městech to není tak úplně pravda a hlavně nástup podobné služby jistě vytvoří poptávku a tlak na poskytovatele připojení, aby přišli s nabídkou, která bude Stadia Ready. 

Google samozřejmě bude muset budovat speciální datová centra co nejblíže hráčům, v Česku třeba někde za Prahou či u dalších větších měst. Jinak těžko dosáhne minimálních hodnot lagu, k nimž se chce přiblížit.

Stadia slibuje hraní v té nejlepší grafice na všem od telefonu až po televizi. Stačí speciální ovladač a kvalitní připojení.
Autor: Google Stadia slibuje hraní v té nejlepší grafice na všem od telefonu až po televizi. Stačí speciální ovladač a kvalitní připojení.

Sílu i dávno fungující technologické zázemí na takové investice jistě má a podle velkého humbuku jistě nechystá spustit herni streaming jen v několika klíčových trzích. Může si dovolit na něčem takovém zpočátku prodělávat, protože finanční potenciál při ovládnutí tohoto nového herního trhu je obrovský.

Je možné, že by Česko bylo hned v letošní první vlně zemí?

4) Dostatek titulů

Rozhodující bude atraktivní nabídka titulů. Microsoft i Sony se jistě budou zuby nehty držet svých exkluzivit, protože fungující Stadia může streamingem rozmetat jejich dobře fungující systém, který stále počítá s tím, že potřebujete vlastnit herní počítač nebo konzoli.

 

Google sice chystá vlastní exluzivity pod značkou Stadia Games and Entertaiment, ale logo Stadia musí bezpodmínečně dostat na co největší počet očekávaných pecek.

5) Za kolik?

Všechny dosavadní body vedou k tomu nejzásadnějšímu – kolik Stadia bude stát, aby hráči měli pocit, že se vyplatí. Slibuje výkon těch naprosto nejvýkonnějších herních mašin současnosti prakticky kdekoli v dosahu kvalitního internetu a to i na obyčejném telefonu, když k němu připojíte Stadia ovladač. 

Pro hráče to znamená ušetřené desítky tisíc za nákup jednoho či více specializovaných herních zařízení. Navíc dostanou mnoho dalších výhod, jako lepší online hraní na větších a plnějších mapách či nové možností sdílení a interaktivíty na YouTube.

Podaří se Googlu trefit správnou cenu, ať už půjde o předplatné, či třeba o poplatky z hraní? Zkombinuje více způsobů placení, aby si vybral každý druh hráče?

Věříte, že Stadia rozlouskne všechny důležité oříšky? Dočkáme se jí v brzké době i v Česku?  

Reklama
Reklama