19. listopadu 2019 12:07

Jak dopadla Google Stadia? První recenze revoluční herní službu moc nešetří

Čas cloudového hraní nazrál, ale ne úplně.

Google na vybraných trzích spouští svou herní cloudovou službu Stadia a venku už je mnoho recenzí od herních i technických magazínů. Ohlasy jsou zatím hodně smíšené a převažují průměrná hodnocení, protože Stadia zatím nenabízí zdaleka všechno, co slibovala. Na rozdíl od svých předchůdců však základ funguje, a je tak velkým přislibem do blízké budoucnosti. Pojdme si shrnout nejpodstatnější závěry z recenzí!

Funguje to! Zpoždění není problém

Prakticky všechny recenze s uspokojením konstatují, že Stadia netrpí žádnými zásadními chybami, které trápily její předchůdce. Doma na televizích s připojenou krabičkou Chromecast Ultra, ale i na počítačích, šlapou všechny hry bez lagu, který by bránil pohodovému hraní. Na kompetitivní hraní střílček, kde záleží na každé milisekundě, však Stadia není.

Na méně kvalitních připojeních s kolísající rychlostí či v internetových špičkách občas hra lehce zakolísá nebo se sníží kvalita videa přesně v tom duchu, jako se děje na YouTube. Je to však obdobné škobrtnutí, jaké se stává prakticky na každé konzoli či PC.

Hraní na cestách? Horko těžko

Bezproblémově funguje přechod mezi obrazovkami, stačí přepnout a v pár sekundách přejdete z televize na mobil. Jenže zpočátku Stadia běží pouze na mobilech od Googlu řady Pixel 2, 3 a 4, což je velké omezení.

Na mobilu si však vůbec nezahrajete mimo wi-fi. Stadia totiž v aktuální verzi nepodporuje mobilní datové připojení LTE. Velká výhoda Stadie – hraní špičkových her kdekoli na cestách – tak prozatím padá.

Grafická kvalita – špičku nečekat

Každá ze spouštěcího balíčku her byla speciálně vyladěna pro Stadii, včetně video kodeku, aby vytáhl nejvíce detailů z každého grafického stylu. Stále to však nestačí na kvalitu, kterou dostanete při hraní na nejlepších konzolích či výkonném herním PC.

Kvalita 4K totiž není skutečným 4K, často je dopočítávána a odpovídá skutečně jenom takzvanému 4K rozlišení na YouTube, které je omezeno datovým tokem a kompresí.

Například Red Dead Redemption 2 běží dle recenzí maximálně na 1440p při 30fps, nikoli na slíbených 4K při 60fps. Při srovnání s verzí pro Xbox One X ztrácí v rozlišení, kvalitě obrazu i míře detailů. Srovnání dle testů nesnesou ani Stadia verze Destiny 2 nebo Shadow of the Tomb Raider.

Stadia z technických důvodů vypadá lépe při hraní ne televizi přes Chromecast než při hraní z počítače. Alespoň mezi ovladači není dle rozborů znatelný rozdíl – hry běží stejně na libovolném ovladači, ten dodávaný s logem Stadia s přímým spojením na servery Googlu tak nepřínáší pro samotnou plynulost her prozatím žádnou výhodu.

Kde jsou slíbené funkce?

Největší kritiku schystává Stadia za množství chybějících nebo nedodělaných funkcí, které ji za měsíční poplatek 10 dolarů zařazují do nelichotivé kategorie "placená beta verze". Ze spouštěcích 22 her jsou navíc zdarma v předplatném jen Destiny 2 a Samurai Showdown, ostatní je třeba si v rámci služby koupit.

Tady jsou některé ze slíbených funkcí, které zatím chyběj: grafická nastavení (framerate/kvalita), mody a customizace, archievementy, sdílení screenshotů či herních streamů, sociální funkce včetně možnosti naskočit do kamarádovy rozehrané hry, sdílený účet se samostatnými hernímy profily.

Zajímavé anglické rozbory: PC Gamer The Verge Digital Foundry (Eurogamer) Gamespot

Myslíte, že už nastal čas cloudového hraní?

Radek Londin

redaktor FTV Prima

Všechny články autora

Populární pořady na Prima Cool

RE-PLAY

Esport / Publicistický / Zábavný