Dynamický herní systém Nemesis už nemůžou používat všichni. Nově ho chrání patent

Krok čelí velké kritice od vývojářů.
Vývojáři her nebudou moci používat dynamický systém generování herního světa
Vývojáři her nebudou moci používat dynamický systém generování herního světa
Rockstar Games / Ubisoft

reklama

Společnost Warner Brothers Interactive Entertainment po šesti letech konečně uspěla a podařilo se jí patentovat si dynamický herní systém Nemesis. Ten je známý z dvojice her Middle-earth: Shadow of Mordor a pokračování s podtitulem Shadow of War.

Tato mechanika umí rozestavit nepřátele do herního světa a nastavit jejich realistické vztahy mezi sebou i hráčovou postavou, aby byl průchod hrou pokaždé unikátní a hráč měl pocit, že jeho činy mají ve světě trvalý vliv. Nepřátelé ve hře si pamatují setkání s hráčem, mohou nést následky po souboji a taky se učí, aby při příštím střetu byly úspěšnější. Při každém hraní si tak vytvoříte nové úhlavní nepřátele, spojence či následovníky.

Přestože byla tato mechanika velice chválená hráči i médii a přinášela větší ponor do herního světa, tak ji WB Games dosud nepoužili ve svých dalších titulech. Jejich snaha systém patentovat však svědčí o tom, že v něm cítí i potenciální zdroj příjmů.

Od 23. února 2021, kdy patent vstoupí v platnost, až do roku 2035, kdy vyprší, tak bude muset každé studio, které ho bude chtít použít, platit licenční poplatky. Pokud si vyvine vlastní a podobný systém, může stanout před soudem, kde bude muset dokazovat, že jeho řešení je dostatečně originální, a neporušilo tak zmíněný patent.

Jeden z podkladů patentu herního systému Nemesis
Autor: WB Games Jeden z podkladů patentu herního systému Nemesis

Krok se setkal s velkou vlnou kritiky ze strany herních vývojářů. Poukazují, že sám systém Nemesis vychází z jiných herních mechanik, které už používalo mnoho her před ním a je spíše kompilátem než něčím unikátním. Řada her s otevřeným světem používá podobné systémy – zmiňován je například Assassin’s Creed a jeho systém žoldáků, který je taky procedurálně generovaný, platí v něm stejná logická hierarchie včetně práce s pamětí a učením NPC. 

Známá vývojářka Cat Manning (League of Legends, Pathologic 2) poznamenala, že je patent příliš obecný, a způsob, kterým je popsaný, se dá vztáhnout na celou plejádu her. Teoreticky teď mohou WB Games žalobami pozastavit neho ohrozit vývoj mnoha vznikajících her.

reklama

reklama

Něco se chystá. Nová prima+ již brzy!