3. října 2017 20:37
Adam Vala

RECENZE: Hokejová sezóna začíná! Zahráli jsme si nové NHL 18 a tady je náš verdikt

Kdo čekal revoluci, zůstává smutný...

Hokej v podání vývojářů z EA to nemá příliš jednoduché. Ať se vám to líbí, nebo ne, hra NHL zajímá pár hráčů ve Spojených státech, Kanadu, Rusko a několik států Evropy. Oproti fotbalu, basketbalu nebo americkému fotbalu (které jsou populární po celém světě, resp. jsou oblíbené díky univerzitním soutěžím) tak stojí ve značně nevýhodné pozici a odráží se to i na přístupu vývojářů ke změnám a novinkám ve zmiňované sérii. Na úvod vám tedy musíme sdělit, že NHL 18 zatím nepřebrala engine Frostbite, což je pro mnohé z vás dostatečné k tomu, abyste přestali číst, věřte ale, že byste se připravili o docela povedenou hru.

Obrana znovu tvrdí muziku

Nebudeme vám věšet bulíky na nos – ano, i letošní NHL by se dalo shrnout několika větami o tom, že vývojáři pouze upravili soupisky, přidali nějakou tu „srandu“ navíc a hru se vyplatí koupit až po Vánocích, ale to bychom nedělal svoji práci dobře. Proto byste měli v první řadě vědět, že kanadský tým vývojářů vyslyšel volání hráčů a do velké míry (znovu) upravil celkovou hratelnost. Do hry se vrátil defenzivní skill-stick, což dává obráncům mnohem více možností, jak zasáhnout do probíhajícího útoku a připravit protihráče o puk. Je to možná trochu frustrující, alespoň zpočátku, ale když vylepšenou práci obrany zkombinujete s novými kličkami a speciálními pohyby, dostávají se oba světy – útočení i bránění – do rovnováhy.

Chce to ale skutečně překonat první hodiny hraní, což nemusí být přání, které netrpěliví hráči vyslyší. Za nás pak k problémům s proniknutím do hry musíme přidat i podivně zpomalený pohyb hráčů pokaždé, když na ně přepnete. Jako kdyby se na zlomek vteřiny zastavili a teprve poté se opět rozjížděli do větší rychlosti, což v drtivé většině případů znamená ztrátu kontaktu s jedoucím protihráčem a nemožnost zasáhnout. Chybí i možnosti, jak se pohybovat v malém prostoru, kdy hra jednoduše sama určí, jak daný souboj, nebo alespoň pokus o souboj dopadne. Jsou to věci, které trápí NHL už několik let, a dokud nepřijde změna enginu, pravděpodobně nebudou vyřešeny.

Nečekané novinky pro všechny

Co se týče herních módů, NHL 18 přináší v první řadě arkádovou záležitost NHL Threes. Jedná se dynamické zápasy 3v3 (plus golmani) na menším hršti, do kterých vstupují i prvky náhody, neboť ne každý gól se počítá jako standardní gól. Někdy si po vstřelení branky připíšete góly dva, jindy třeba soupeři gól seberete, vše přehledně indikují ikonky puků pod ukazatelem skóre a do velké míry hru ovlivňují. Ačkoliv se pak může zdát NHL Threes jako blbinka pro lidi, kteří „neumí hrát hokej“, vězte, že jde o vítanou změnu a čerstvý vítr, který potěší vás i vaše kamarády. U hry se dá vyblbnout poměrně dlouho a některé zápasy bývají velmi vypjaté.

Nic takhle pozitivního už ale nemůžeme říct o ostatních herních režimech. Očekávaný stav – standardní nabídka bez inovací – nabourává jen přepracovaný draft v kariéře, což je důkaz, že sami vývojáři čtou a vnímají, co hráči chtějí, ale v kolečku větších změn napříč EA Sports se na NHL zkrátka ještě nedostalo. Be A Pro tak například působí jako chudý příbuzný příběhovým režimům z FIFA nebo Madden a hokejový Ultimate Team nesahá v komplexnosti fotbalové verzi ani po kotníky.

Je to obrovská škoda, zvlášť pro nás, kteří se tu a tam ještě prohlašují za hokejový národ, ale dokud se něco nezmění v celkovém fungování Electronic Arts, budou na to „vedlejší“ sportovní série doplácet…

HODNOCENÍ: 7/10

Adam Vala

Populární pořady na Prima Cool

RE-PLAY

Esport / Publicistický / Zábavný