17. dubna 2018 15:27

Smutný příběh studia, které dělalo Mafii 3, začíná i končí v Česku. Co s ním bude dál?

Studio Hangar 13 mělo před sebou velkou budoucnost, ale pak se všechno zadrhhlo. Kde se stala chyba?

Rozsáhlá reportáž online magazínu Kotaku odkryla příběh herního studia Hangar 13, které převzalo od českých vývojářů třetí díl série Mafia. Ten byl nakonec považován ze jedno z největších videoherních zklamání roku 2016. Hangar 13 od té doby tápe, nenašel cestu k dalšímu projektu a rozdělil se do tří poboček – jednou z nich je i někdejší brněnská 2K Czech. Jak se to celé semlelo a co bude dál?

Mafia 3 cesta do Kalifornie

Brněnské 2K Czech začalo na třetí Mafii pracovat v podstatě hned po vydání druhého dílu. Po odchodu Dana Vávry, s nímž odešla i část týmu, však dlouho nebylo jasné, jakým směrem se hra vydá. Proto se vedení 2K rozhodlo zhruba po třech letech založit zcela nové studio Hangar 13 v kalifornském Novatu, do něho přesunout většinu českých vývojářů a přidat místní čerstvou krev pod vedením Hadena Blackmana, který byl do té doby známý především jako šéf vývoje Star Wars: The Force Unleashed.

Velké ambice na starých základech

S přesunem do Států se radikálně změnilo zasazení hry – 60. léta, New Orleans, hlavní hrdina míšenec a outsider Lincoln Clay na cestě za pomstou.

Hra se však stavěla na enginu z prvních dvou dílů, jeho úpravy na nový herní systém se komplikovaly. V kódu totiž byla spousta poznámek v češtině. Navíc česká a americká část týmu spolu sice vycházela, ale nikdy nevznikl jednotný tým, ale spíše dvě jednotky. Například čeští vývojáří většinou na rovinu řekli, že je nějaký nápad špatný a mělo by se vymyslet něco jiného. Ti američtí se naopak snažili věc nějak upravit nebo přemalovat na růžovo.

Změny na poslední chvíli

Ambicí hry bylo vyprávění silného příběhu a zároveň maximální volnost, aby si hráč vybudoval vlastní impérium. Většina bossů i možností tak měla být otevřena hráčům hned od začátku, i když byla nad jejich schopnosti. Při testování se ukázalo, že se hráči prostě neustále vrhají do misí, na které nemají, což vedlo k jejich frustraci.

Celkem brzo bylo taky většině týmu jasné, že systém postupného získávání čtvrtí (districts) je zábavný poprvé, ale napotřetí už začíná být stejné kolečko úkolů otravné – a to je přitom na mapě čtvrtí celkem deset! Bez jejich ovládnutí se přitom neodemknou další kapitoly příběhu.

Vedení odmítalo hru měnit, a když později připustilo, že se mýlí, bylo na zásadní změny příliš pozdě. Mnoho mechanismů se přesto měnilo na poslední chvíli, a protože se hra jednu dobu málem sesypala, muselo se mnoho prvků osekat. Zůstal přiběh a repetitivní kostra.

Bonusy podle hodnocení na Metacritic

Před vydáním hry oznámili zástupci 2K, že vývojáři dostanou prémie podle ohlasů herní kritiky na serveru Metacritic. Očekávalo se scóre až 85, ale nakonec Mafia získala pouze průměrných 68. Chválen byl příběh, atmosféra a zajímavé lokace, kritizována zejména repetitivní a nevyladěná hratelnost, množství technických chyb a bugů.

Příští Mafia?

Morálka šla v asi stopadesáti členném týmu po rozporuplném přijetí hry a rychle klesajících prodejích dolů. Část ještě pracovala na bonusovém obsahu, ostaní už měli chystat následující titul. Dařilo se udržovat lehký optimismus – tým se poučí z chyb a příští titul už bude opravdu prvotřídní.

Začala se plánovat Mafia IV, zasazená do Las Vegas sedmdesátých let ve stylu filmu Casino od Martina Scorseseho. Hráč měl v pokročilé fázi hry řídit celé impérium a dohlížet na vlastní byznys s hazardem, drogami či prostitucí.

Pak však šéf studia Haden Blackman vyrazil na schůzku s vedením 2K do New Yorku. Na stole měl dvě varianty – buď Hangar 13 začne pracovat na čtvrté Mafii, nebo vytvoří zcela novou značku. Přiklonil se k té druhé; začít s čístým štítem nanovo.

Rhapsody

Tou novou značkou měla být hra z Berlína osmdesátých let s názvem Rhapsody. Měli jste hrát za ruského Žida, jehož rodiče byli zavraždění v komunistickém lágru a on se teď coby špion v amerických službách snaží pomstít. Pohybuje se mezi Východním a Západním Berlínem a kromě špionážních misí taky rozkrývá pozadí smrti jeho rodičů a chystá velkolepé zúčtování.

Po výměně na některých kreativních postech v Hangar 13 se koncept hry začal měnit a daleko větší důraz začal být kladen na využití hudby ve hře. Hrdina by vyšetřoval na základě útržků melodií a vzpomínkami na piáno, které dostal od svých zesnulých rodičů jako dítě. Dalším nápadem bylo dokonce využití hudby při boji. Kdyby například hrál dobový hit Eye of the Tiger (známý z Rockyho), mohli jste si ve správném momentu povolat na pomoc v boji tygra (WTF?!?).

Začaly vznikat další odvážné koncepty a ze hry se stávala spíše komiksově laděná akční hra, až se vše utnulo s tím, že jenom licencování potřebného množství písniček by přišlo na miliony dolarů. Část týmu už v té době byla pryč, následovaly ještě dvě menší vlny propouštění, ta poslední se uskutečnila letos v únoru.

Nové začátky?

Velká část odpadlíků z Hangar 13 stále pracuje pro 2K v dosud tajném studiu v San Franciscu. Je veřejným tajemstvím, že se tam vyvíjí další hra v sérii Bioshock. V Novatu dnes zůstalo pouze vedení a zbytek se rozdělil na dvě části – jedna zamíříla zpátky do 2K Czech, které se dnes jmenuje jednoduše Hangar 13 Czech. Druhá pak do britského Brightonu.

Český Hangar 13 mezitím otevírá nové pracovní pozice. Hovoří se o tom, že se akční hudební koncept Rhapsody přerodil do multiplayerové hry na předplatné. Zdá se však zvláštní, že by studio, kterému stále šéfuje scenárista a vypravěč Blackman, nechtělo přijít s něčím příběhovým...

Věříte, že ještě Hangar 13 dokáže rozvlnit hladinu videoherního moře?

Populární pořady na Prima Cool

RE-PLAY

Esport / Publicistický / Zábavný