5 českých rapperů, kteří jsou lepší než Ektor a Rytmus

Kdo patří ke špičce českého rapu? Stačí chvilku hledat a uvidíte a hlavně uslyšíte, že těch zajímavých jmen je spousta. A nejsou to často ta, kolem kterých je největší humbuk.
Staří a zkušení psi i mladé pušky... český rap má pořád co nabídnout!
Staří a zkušení psi i mladé pušky... český rap má pořád co nabídnout!

reklama

O Ektorovi a podobných je možná slyšet, když ale vylezou před publikum v klubu, kopou přinejlepším druhou ligu. Minimálně tahle pětka je totiž někde úplně jinde.

Vladimir 518
První album s PSH mu vyšlo před patnácti lety, ale rapu se věnoval už dávno před tím. A celou tu dobu patří k absolutní špičce. Nejen kvůli typickému projevu, hlubokému hlasu a zmáknuté flow, ale i kvůli textům. Vladimir 518 bez problémů zvládá jak pecky, které rozhýbou klub, tak i věci, u kterých se člověk dovede zamyslet. Evidentně mu to pálí, což se o velké spoustě českých rapperů říct nedá. I po těch letech má na rozdíl od většiny ostatních co říct. A pořád to říká tak, že je radost to poslouchat, ať už to dělá sám, s Orionem nebo i když hostuje u někoho jiného. A inspirace a nápady mu nejspíš jen tak nedojdou, protože vedle rapu se věnuje i komiksům, píše knížky. Vedle tohohle veterána vypadá většina českých rapperů, kteří mají půlku songů o tom, jak jsou top a jak mají haters u zadku, vyloženě srandovně.

 

Kato
Má pověst nejlepšího textaře na české scéně, což potvrzuje, ať už jede sólo a někomu kryje záda, nebo ve své domovské formaci Prago Union. A konec konců i ten Chaozz, který v polovině devadesátých let představil rap České republice, má i po letech zatraceně dobrý zvuk, tehdy si však Kato ještě říkal Deph. Asi nikdo na české scéně si neumí hrát se slovy tak jako on. Kdo chce poslouchat, ten zjistí, že každý song si musí pustit určitě víc než jednou, protože Katovy texty ukrývají spoustu dobře schovaných vtípků, narážek a překvapení a je vyloženě radost je hledat. Pochopitelně fungují v klubu, kdy do sebe člověk lije pivo na baru a jednoduše si užívá atmosféru, ale když si Prago Union pustíte doma, zjistíte, že tohle není obyčejný rap a že stojí za to věnovat mu trošku víc pozornosti. Nehledě na to, že Kato má hodně specifický projev. Ono když někomu chybí zuby, tak asi bude znít trošku jinak...

 

Smack
Smack dělá rap trošku jinak. Je to jediný rapper u nás, který se věnuje subžánru grime takovým způsobem, že snese srovnání s těmi nejlepšími z britských ostrovů, kde grime vznikl. Co to znamená? Jednoduše to, že Smack je rychlý. A to hodně. Když do toho šlápne, lítají z něj slova takovou rychlostí, že ostatní čeští (a vlastně nejen čeští) rappeři vedle něj vypadají jako zpomalené verze dětí, které před spolužáky musí během hodiny českého jazyka recitovat Františka Hrubína. Navíc se v textech nebojí upozorňovat na aktuální společenské problémy a nemá potíže vyjadřovat se k věcem, které ho pálí a okolo nichž spousta dalších muzikantů chodí až příliš opatrně. Momentálně top!

 

Pio Squad
OK, tohle je trochu podvod, ale kdybychom tuhle jihlavskou partu chtěli dělit a psát jen o jednom, byla by to velká škoda. Pio Squad se na scéně pohybují už od konce devadesátých let, tehdy si ale ještě říkali Jižní Pionýři,  avšak už tenkrát byli zatraceně zajímaví. Umí mít nadhled, ale nedělá jim problém hrát to i na vážnou notu a jejich klipy, za všechny třeba výborné "Chtěl bych", patří k tomu nejlepšímu, co kdy na české scéně vzniklo. Navíc se nikdy nebáli jít trošku jiným směrem a natočili parádní věc s Jarkem Nohavicou nebo vyrazili do Bangladéše pomáhat ve slumech, kde vzniklo působivé video "Čalantika". Trojice Eurodel, Efko a De Puta Madre zkrátka umí. Jediný problém je, že poslední (a geniální) album "Interiew" vyšlo už před osmi lety. Sakra chlapi, chceme další!

 

Rest
Každý rapper z labelu Ty Nikdy je sám o sobě dost zajímavý, ale podle našeho názoru je tím nejzábavnějším Rest. Je to totiž srdcař, který se muzikou hlavně baví a umí to přenést na lidi na koncertech i na svoje CD. Dřív se hodně věnoval freestylu a battlům, takže asi nikoho nepřekvapí, že když se postaví za mikrofon, padají z něj slova rychlostí kulometu. Na všem, co dělá, je vidět, že má rád hiphop ze staré školy, takže žádné velké experimenty u něj nečekejte, spíš poctivý boombap rap a zábavné texty o tématech, které k tomuhle žánru patří. Kámoši, muzika, hulení, zábava. To poslední slovo si podtrhněte, Rest je především zábavný, flow má jako málokdo na scéně, dovede být vtipný i vážný a jeho našlapané koncerty by rozhýbaly i zasloužilé fanynky hitů Helenky Vondráčkové.

 

Souhlas, nesouhlas? Kde máme pravdu, kde jsme ustřelili?

reklama

reklama