6. dubna 2022 13:30

Recenze nového komiksu Immortal Hulk: Nebo je obojím?

Bruce Banner je mrtev – ať žije Hulk. Nový komiks oživuje staré démony a pokládá překvapivě vážné otázky.

Z nového komiksu Immortal Hulk: Nebo je obojím? jsem měl původně docela respekt. Nebudu předstírat, že mám načtenou celou historii Avengers, natož Hulka samotného, přesto mě ale kniha spojující pět komiksových sešitů od autorů Ala Ewinga, Joe Benetta, Paula Hornschemeiera, Marguerite Sauvage, Garryho Browna, Ruye Josého a Paula Mountse lákala – zejména proto, že začíná nové dobrodružství známé postavy poté, co byla celkem nekompromisně zabita speciálním šípem z gama zářením obohaceného vibrania.

Jak ale nejspíš tušíte, zabít Hulka zkrátka není tak snadné, a tak ani tato komiksová smrt nakonec nebyla definitivní.

Její kontext je navíc složitý a souvisí s vyústěním druhé Civil War. Vzhledem k tomu, že je ovšem tato pasáž dost zásadní i pro nový děj, rozhodli se autoři komiksu věnovat krátký prolog rekapitulaci pár starších událostí, aby čtenáře uvedli v obraz. Hned zkraje tak jste zasaženi útržkovitou lavinou scén a vzpomínek podobně jako byl Bruce Banner kdysi dávno zasažen nezměrným množstvím gama záření, které ho mělo zabít. Nepovedlo se to tehdy a jak jsem zmínil výše – nepovedlo se to ani v závěru občanské války po ráně Hawkeye. To ale neznamená, že se to obešlo zcela bez následků.

Právě ty jsou totiž hlavním motivem nové knihy, která je nejen sérií kratších dobrodružství vrcholících bitvou mezi Hulkem a Sasquatchem ovládaným neznámou silou zpoza zelených dveří, ale především zamyšlením se nad podstatou nás samotných. Ostatně věta rámující celý příběh to vystihla nejlépe. „V každém zrcadle jsou dva lidé. Je tam člověk, kterého vidíte. A pak je tam ještě ten druhý. Ten, kterého vidět nechcete.“

Vedle filozofické nadstavby mě ale komiks potěšil i fantastickou kresbou – naposledy jsem se takhle vracel k nádherným ilustracím v knížce Spider-Man: Rodinný podnik. Hulk je sice kreslený v tradičnějším pojetí, zuřící celostránkové zelené monstrum mstící smrt dvanáctileté dívky je úchvatné i děsivé na pohled. Za zmínku ale stojí i střídání stylů ve třetí povídce, která je vyprávěna z několika různých perspektiv a každá má své vlastní vizuální pojetí.

Naopak poslední dvě části, které jsou zdaleka nejakčnější a všechny linky se v nich spojí v jednu, už tak silné jako předchozí dílčí příběhy nejsou. Přesto se v nich povedlo děj úctyhodně vygradovat a uzavřít – zejména finální konfrontace mezi Hulkem a reportérkou, která po něm od jeho vzkříšení pátrala, se pak po emocionální stránce docela vyvedla. Kolem a kolem je Immortal Hulk překvapivě komplexní dílo, které potěší pestrým vyprávěním i grafikou, na oplátku ale žádá vysokou pozornost a možná i širší komiksové znalosti, abyste jej dokázali naplno ocenit. Ze sebe jednoznačně můžu doporučit.

Komiks k recenzi poskytlo nakladatelství CREW. Zakoupit jej můžete zde.