Kdy vzniká nárok na bonus při povinném ručení?

Patříte k mladším řidičům a řešíte své první povinné ručení? Pokud jste cenu povinného ručení konzultovali s rodiči, možná jste zaznamenali, že za pojištění podobného vozu oproti zkušenějším řidičům platíte výrazně vyšší částky. Jak je to možné?
Povinné ručení
Povinné ručení
Pixy

reklama

K čemu vlastně slouží povinné ručení?

Povinné ručení, resp. pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, je pojistným produktem, který musí být zřízen ke každému vozidlu provozovanému na pozemních komunikacích. Své auto tedy musíte mít vždy pojištěné a platí to i ve chvíli, kdy auto způsobilé provozu fakticky není používáno a pouze „stojí v garáži“.

Povinné ručení slouží k ochraně zdraví a majetku třetích osob, kterým způsobíte škodu provozováním svého vozu. Pokud tedy nabouráte něčí vůz, poškodíte komunikaci, značky, stromy, nemovitost, nebo něčí zdraví, finanční kompenzace bude poškozeným uhrazena právě od pojišťovny, u které máte povinné ručení sjednané.

Výše pojistného může časem klesat, zejména díky bonusům

Mladí řidiči si obvykle při sjednávání svého prvního povinného ručení všimnou nemilé skutečnosti. Jejich pojistné je velmi vysoké a převyšuje částky, které obvykle platí řidiči zkušenější. Někdy více než dvojnásobně. A tak zatímco rodiče mohou za pojištění běžného vozu platit necelé 4 tisíce ročně, potomek za podobný vůz zaplatí ročně i 9 tisíc korun.

Je to mimo jiné dáno tím, že pojišťovny pracují s historií řidiče. Pokud řidič jezdí bez nehod, připočítává se mu tzv. bonus. Na jeho základě pak pojišťovny postupně snižují cenu povinného ručení. Sleva může činit až 65 %. Přístup každé pojišťovny se liší, obecně ale bonus roste o 5 až 10 % ročně.

Podmínkou je, že řidič nesmí způsobit žádnou nehodu a jeho pojistná smlouva má tedy tzv. bezeškodní průběh.

Někteří mladí řidiči problém řeší tak, že auto nechají pojistit na své rodiče. Data o bonusu jsou totiž vypočítána na základě údajů, které poskytuje Česká kancelář pojistitelů. A pokud tedy pojišťujete na své jméno nové auto, svůj platný bonus automaticky dostanete také – ať už jde o auto druhé, nebo třetí. Nicméně tímto přístupem mladí řidiči svůj bonus nikdy „nenajezdí“, jednou tedy stejně bude nutné „drahé“ pojištění sjednat a k bonusu se na vlastní jméno postupně dopracovat.

Pozor také na malus

Pokud způsobí řidič bez historie nehodu a ještě nemá „naježděný“ bonus, který by bylo možné po způsobené nehodě snížit, dostane se řidič se svým „skóre“ do záporu. Takové situaci se říká malus. A malus má na nové pojistné smlouvy ten efekt, že je prodražuje, a to až dvojnásobně. Povinné ručení by tak mladého řidiče, který v krátké době způsobil několik nehod, místo 9 tis. Kč rázem mohlo stát až 18 tis. Kč.

reklama

reklama