Kdy vzniká nárok na bonus při povinném ručení?

Povinné ručení, resp. pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, je pojistným produktem, který musí být zřízen ke každému vozidlu provozovanému na pozemních komunikacích. Své auto tedy musíte mít vždy pojištěné a platí to i ve chvíli, kdy auto způsobilé provozu fakticky není používáno a pouze „stojí v garáži“.
Povinné ručení slouží k ochraně zdraví a majetku třetích osob, kterým způsobíte škodu provozováním svého vozu. Pokud tedy nabouráte něčí vůz, poškodíte komunikaci, značky, stromy, nemovitost, nebo něčí zdraví, finanční kompenzace bude poškozeným uhrazena právě od pojišťovny, u které máte povinné ručení sjednané.
Mladí řidiči si obvykle při sjednávání svého prvního povinného ručení všimnou nemilé skutečnosti. Jejich pojistné je velmi vysoké a převyšuje částky, které obvykle platí řidiči zkušenější. Někdy více než dvojnásobně. A tak zatímco rodiče mohou za pojištění běžného vozu platit necelé 4 tisíce ročně, potomek za podobný vůz zaplatí ročně i 9 tisíc korun.
Je to mimo jiné dáno tím, že pojišťovny pracují s historií řidiče. Pokud řidič jezdí bez nehod, připočítává se mu tzv. bonus. Na jeho základě pak pojišťovny postupně snižují cenu povinného ručení. Sleva může činit až 65 %. Přístup každé pojišťovny se liší, obecně ale bonus roste o 5 až 10 % ročně.
Podmínkou je, že řidič nesmí způsobit žádnou nehodu a jeho pojistná smlouva má tedy tzv. bezeškodní průběh.
Někteří mladí řidiči problém řeší tak, že auto nechají pojistit na své rodiče. Data o bonusu jsou totiž vypočítána na základě údajů, které poskytuje Česká kancelář pojistitelů. A pokud tedy pojišťujete na své jméno nové auto, svůj platný bonus automaticky dostanete také – ať už jde o auto druhé, nebo třetí. Nicméně tímto přístupem mladí řidiči svůj bonus nikdy „nenajezdí“, jednou tedy stejně bude nutné „drahé“ pojištění sjednat a k bonusu se na vlastní jméno postupně dopracovat.
Pokud způsobí řidič bez historie nehodu a ještě nemá „naježděný“ bonus, který by bylo možné po způsobené nehodě snížit, dostane se řidič se svým „skóre“ do záporu. Takové situaci se říká malus. A malus má na nové pojistné smlouvy ten efekt, že je prodražuje, a to až dvojnásobně. Povinné ručení by tak mladého řidiče, který v krátké době způsobil několik nehod, místo 9 tis. Kč rázem mohlo stát až 18 tis. Kč.