28. července 2022 12:00

Recenze zaklínačského komiksu Nářek čarodějnice

Mají zaklínači svědomí? Pokud ano, Geraltovi o tom nikdo neřekl. Přesto mu však jeho poslední zakázka nedá v novém příběhu spát.

„Zlo je zlo, Stregobore. Menší, větší, střední, všechno jedno, proporce jsou relativní, hranice nejasné. Nejsem zbožný poustevník, nečinil jsem v životě jen dobro. Mám-li však volit mezi dvěma zly, nevolím raději vůbec…“

Důvod, proč jsem zvolil právě tento citát takhle na úvod recenze, není jenom fakt, že patří k mým nejoblíbenějším, je totiž zároveň i klíčem k porozumění nejnovějšího zaklínačského komiksu Nářek čarodějnice, ve kterém se Geralt zaplétá do příběhu, v němž tradičně není vítězů.

Zápletka se tentokrát točí kolem zakázky, která Geralta zavedla až do městečka Neisse. V tom pomstychtivá Laima zavraždila pět nevinných mužů, za což ji Geralt přivedl ke spravedlnosti. Hned na začátek jsme tak svědky poměrně expresivního upálení mladé čarodějnice na hranici. Jak ale náš zádumčivý hrdina brzy pozná, tím jeho přítomnost ve zdejších končinách zdaleka nekončí.

Spisovatel Bartosz Sztybor, jenž už na kontě jeden zaklínačský komiks má, a k tomu podle všeho i dost povedený, hned zkraje svého nového grafického románu dává vědět, že zadání věru chápe na výbornou. Pakliže se vydáváte do světa vědmáků z pera Andrzeje Sapkowského, musíte mít tři věci. Geralta, Klepnu a pořádnou dávku temna. I v tomhle podání tak ústřední hrdina nadává, rozmlouvá se svým věrným ořem a řeší extrémní dilemata ve světě, kde monstra často nejsou zdaleka tak špatná jako samotní lidé. Zatímco se tak Geralt vypořádává s neznámým hlasem nebezpečně připomínajícím svědomí, zachraňuje cizí ženu v bažinách a později se vydává najít a vysvobodit ztracenou dceru místního lorda ze spárů dalších čarodějnic, čtenář tak nějak mezi řádky tuší, že to celé bude trochu komplikovanější.

A skutečně, aniž bychom se ubírali ke spoilerům, Nářek čarodějnice je přesně to ponuré, napínavé a šokující dobrodružství, na které jsme z tohoto světa zvyklí. Geralt coby protagonista pak neztrácí nic ze svého tradičního cynismu a předstírané lhostejnosti, i tady si však čtenář postupem času ověří, že je bělovlasý hrdina nejen plný citů, ale vždy se bude snažit dobrat pravdy, ať už je jakákoli.

Komiks navíc není moc dlouhý a jednotlivé zvraty a odhalení se daří dávkovat s patřičnou úderností. Co však tentokrát trochu bolí. je kresba. Na jednu stranu se agresivně výrazný styl k podobně temným příběhům hodí, tváře hrdinů jsou totiž často stejně tak poškrábané a zjizvené jako jejich duše, na druhou stranu tím ale komiks mírně trpí jednotvárností, kdy vás žádné okénko nemá šanci uchvátit. Zachraňují to však předěly mezi kapitolami, které jsou kreslené s daleko větším citem a trefně vystihují náladu na následujících stránkách.

Kolem a kolem se však Nářek čarodějnice povedl, zejména pokud doufáte v zaklínačský výlet nejen plný akce, ale i chytrých dialogů, intrikaření – a jak už tomu tak v tomhle světě bývá – osobních tragédií.

Komiks k recenzi poskytlo nakladatelství CREW. Zakoupit jej můžete zde.