Aut s nefunkčními filtry pevných částic je v Česku stále moc. Změní se to někdy?

Filtry pevných částic jsou už několik let součástí každého naftového auta. Po skončení jejich životnosti se jich ale někteří majitelé dieselových agregátů bez náhrady zbavují.
Aut s nefunkčními filtry pevných částic je v Česku stále moc. Změní se to někdy?
Aut s nefunkčními filtry pevných částic je v Česku stále moc. Změní se to někdy?
Autoevolution
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Podle posledního průzkumu, který si nechalo zpracovat ÚAMK, jezdí po našich silnicích až jeden milion aut bez filtru pevných částic. Toto číslo vzrostlo jen v loňském roce o 45 000. Řidiči, kteří výměnu filtru po skončení jeho životnosti neřeší, si možná neuvědomují, že po silnicích jezdí s autem, které tam podle zákona nemá co dělat. Navíc ovzduší doslova zamořují částicemi, které v konečném důsledku už mají na svědomí lidské životy.

Chápeme, že výměna filtru, jejíž cena začíná na zhruba 15 000 Kč, není levná záležitost, ale pokud někdo není ochoten toto absolvovat, možná měl sáhnout po benzinovém autě. Jen pro představu, množství aut bez filtru pevných částic má například v Praze na svědomí překročení limitů pevných částic v ovzduší takovým způsobem, že se tomu až nechce věřit.

Děsivé výsledky měření

Technici ÚAMK na křižovatce Evropské a Horoměřické v Praze 6 naměřili průměrnou hodnotu přes 58 000 pt/cm3, povolená hodnota je přitom jen 30 000 pt/cm3. Na Svatovítské ulici v Dejvicích naměřili pak přes 70 000 pt/cm3 . Nejhůře jsou na tom ale pražské tunely. Upřímně, pokud v nich občas jezdíte třeba v kabrioletu, asi si příště zatáhnete střechu a pusťte vnitřní cirkulaci vzduchu. Mluvíme o Letenském tunelu, Strahovském tunelu a tunelovém komplexu Blanka. Právě zde jen v jedoucím vozidle technici naměřili hodnoty přesahující 300 000 pt/cm3.

Nová Octavia už jen s filtrem pevných částic. I ta benzínová

Nová Octavia už jen s filtrem pevných částic. I ta benzínová

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama