Kam se hrabe Volkswagen. Renault falšuje emise ještě déle

Pro některé možná překvapení, pro jiné jasná věc. Dieselgate se netýká jen koncernu VW, ale s největší pravděpodobností velké části automobilového průmyslu. Před několika dny byl totiž „odhalen“ i francouzský Renault.
Kam se hrabe Volkswagen. Renault falšuje emise ještě déle
Kam se hrabe Volkswagen. Renault falšuje emise ještě déle
iStock

reklama

O tom, že něco není úplně v pořádku i u Renaultu, se mluvilo už na začátku celé kauzy Dieselgate. A kdyby jen u Renaultu. Mluvilo se prakticky o všech evropských značkách, ale protože kauza v podání VW je obrovský průšvih, zbytek automobilek zatím „drží basu“. Už na začátku naftové aféry ale vydaly francouzské úřady podnět k prošetření všech domácích automobilek. Výsledek tohoto vyšetřování vydaly až teď a jeden se nestačí divit.

Renault měl podle všeho používat totožné zařízení na falšování emisí jako Volkswagen, který za to vyplácí nejen zákazníkům miliardy dolarů. A teď se podržte, podle výsledků šetření tak Renault činil už od konce devadesátých let! Nepatřičné? Ano! Nezákonné? Podle evropského práva ne. A právě díky nesmyslnosti evropských směrnic, regulí a zákonů to vypadá, že z toho Renault vyjde vlastně s čistým štítem. Automobilka totiž auta v Americe, kde jde o závažný trestný čin, neprodává. V Evropě je to pro ni maximálně špatná reklama, nic víc.

Neetické, ale v mezích zákona

Podle evropských regulí sice Renault použil zařízení, které obchází měření emisí, ale udělal to v dobré víře a pouze v mezních situacích pro ochranu motoru a tím pádem také ochranu majetku zákazníka. A právě tam je zakopaný pes. To přesně evropské zákony umožňují a právě na to sází i Škoda Auto a Volkswagen v případě první české žaloby v této kauze.

Celé to tak na nás působí spíše jako morální úpadek. Volkswagen, Renault a nejspíše i všechny ostatní automobilky po desetiletí vesele klamou úřady i zákazníky. Ačkoliv byly odhaleny, tak místo toho, aby jejich nejvyšší představitelé sklopili uši, omluvili se a vyplatili odškodné, sází na to, že našli skulinu v zákonech, a že lidé jsou nejspíš jen banda pitomců, co si stejně koupí vše.

A právě pokračování tohoto velkého naftového problému možná uspíší definitivní konec dieselových agregátů. Tedy alespoň v takovém použití, jak je známe dnes. Část evropských zemí a měst brzy zcela zakáže vjezd vozům s dieselovými motory a některé automobilky už s nimi do budoucna vůbec nepočítají. Místo nich dostanou malá městská auta elektromotory nebo čistější benzínové agregáty, které navíc během několika málo měsíců povinně dostanou filtry pevných částic.

Škoda Octavia

Průlom. První Češi žalují VW a Škodu kvůli dieselgate

reklama

reklama