Kladivo na Ferrari. Tuhle zlou krabici dělal McLaren

Na první pohled rozhodně nevypadá Buick Regal ani sportovně, ani vzácně. Prostě klasická americká krabice z 80. let. Jenže pod nenápadným zevnějškem se toho skrývá mnohem víc.
Buick GNX má v sobě geny McLarenu.
Buick GNX má v sobě geny McLarenu.
Mecum Auctions

reklama

Věřte nebo ne, tohle auto v sobě skutečně nese odkaz závodních velmistrů z McLarenu. Konkrétně divize McLaren Specialty Products, která se na špičkové verzi modelu Regal Grand National podílela. Buick GNX je dokonce vzácnější než LaFerrari - alespoň pokud jde o počet vyrobených kusů. V jediném roce produkce jich vzniklo pouze 547 a vůz na obrázích je úplně poslední vyrobený kus, takže zachovalejší nikde nenajdete. Pochází z roku 1987 a najeto má do dnešního dne jen 68 mil.

Zbraň na Ferrari

Pokud jde o design, ten vám prostě buď sedne, nebo ne. Hranaté tvary ve spojení s černou barvou a říznými sportovními doplňky ale při bližším pohledu rozhodně mají něco do sebe. Silnou stránkou auta je nicméně  především technika. Pod kapotou je mohutný šestiválec 3,8 litru se speciálním turbodmychadlem Garrett a oproti ostatním verzím má vůz také upravený výfukový systém, chlazení, diferenciál, podvozek nebo přepracovanou převodovku.

Z dnešního a nejspíš ani tehdejšího pohledu to samozřejmě není žádný mrštný sporťák, před 30 lety však dokázal svým zrychlením potrápit i auta jako Ferrari F40 - přinejmenším ve sprintu byl rychlejší než většina ryzích supersportů. Z nuly na 60 mil v hodině (97 km/h) dokázal zdánlivě neohrabaný Buick vystartovat za dodnes působivých 4,6 sekundy a sprint na čtvrt míle pokořil za 12,7 sekundy při rychlosti přes 180 km/h.

Odhadovaná cena tohoto kousku pro chystanou aukci je celých 250 tisíc dolarů, tedy skoro 6,5 milionu korun. Ale čím déle se na něj díváme, tím víc si říkáme - proč ne?

reklama

reklama