Nafta už jen v kamnech? Konec dieselů se nezadržitelně blíží

Zatímco u nás jsou dieselové agregáty stále velmi populární, za našimi hranicemi se nad nimi stahuje černé mračno zplodin. Zmizí snad diesely úplně? Vše nasvědčuje tomu, že ano. A že to bude brzy.
Nafta už jen v kamnech? Konec dieselů se nezadržitelně blíží
Nafta už jen v kamnech? Konec dieselů se nezadržitelně blíží
HD Truck

reklama

Spojovacím článkem nad možným soumrakem dieselových agregátů je strašák jménem emise. Po provalení aféry dieselgate se o emisních testech mluví ještě víc než kdy dřív. Evropská unie, a nejen ta, tlačí automobilky k nesplnitelným emisním normám a těm se tak nevyplatí vyvíjet stále nové a nové filtry a vychytávky, které by do ovzduší žádné zplodiny nepouštěly. Ty nejnovější a prý velmi tvrdé evropské normy vstoupí v platnost v roce 2020 a už teď je jasné, že udržitelnost dieselů ještě ztíží.

Právě kvůli nebezpečným emisím, u kterých bylo před nedávnem potvrzeno, že mají ročně na svědomí velké množství lidských životů, se některá evropská města dohodla, že prostě dieselové agregáty do svých ulic nevpustí. V tuto chvíli jde o Paříž, Madrid, Atény a Mexico City, jejichž představitelé se společně dohodli na roce 2025, od kterého prostě žádný diesel nepřekročí jejich hranice.

Automobilky s naftou už nepočítají

Ale není to jen nějaké ekologické lobby politických stran. Překvapením je, že dokonce některé automobilky svorně prohlašují, že do pár let s dieselovými agregáty definitivně skončí. Místo toho budou sázet na hybridy, elektro auta nebo malé benzinové motorizace, které navíc dostanou filtry pevných částic.

Nutno říct, že se zrušením dieselů se počítá u malých, tedy spíše městských aut. V tomto duchu se vyjádřil například Renault, Audi, Volvo, BMW nebo Mercedes. I Volkswagen do chystaného faceliftu modelu Polo, který by se měl představit v září, nabídne jediný naftový agregát. Ten bude navíc poslední. Dále by podle dostupných informací mělo být malé Polo nabízeno bez dieselu.

Je to ale k něčemu?

Asi se shodneme na tom, že diesely škodí zdraví i přírodě. Jejich výroba a nakonec i údržba je drahá. A díky downsizingu už nenabízí bonus v podobě nízké spotřeby. Vždyť spotřebou kolem pěti litrů se díky downsizingu, kterému ale také zvoní hrana, dnes chlubí takřka každé auto. Je proto logické, že se od nich bude upouštět. Nemůžeme se ale zbavit dojmu, že jde jen o jakýsi zastírací manévr.

Ta koza má podobu tisíců letadel a třeba také lodí, kterým asi nikdo přistávat na letištích a kotvit v přístavech nezakáže. Ale právě jejich produkce emisí je extrémní. Řešení těchto velikánů by ovšem bylo drahé pro všechny případné strany, tedy dopravce, města a tisíce společností, které z jejich existence profitují. Zakázat auta je totiž nejlevnější, nejjednodušší a hlavně politicky nejkorektnější. Politikům sice primárně jde o čistý vzduch ve městech, který fakticky zamořují hlavně auta, ale nemůžeme se zbavit dojmu, že nikdo neřeší příčinu špatného ovzduší.

Takovým zábleskem lepších časů je fakt, že většina úřadů začíná klást důraz na elektromobilitu, ale bohužel se o tomto moderním a ekologickém fenoménu zatím jen mluví. Jediný, kdo se k němu staví čelem, jsou automobilky, které vyvíjejí a vyrábějí větší a větší množství hybridů a elektro aut. Pokud by dostaly podporu od úřadů, jistě by se elektromobily mezi motoristy rozšířily rychlostí blesku. Snad se brzy dočkáme…

Mercedes-Benz Urban eTruck.

Mercedes začne s výrobou elektrických náklaďáků ještě letos

reklama

reklama