O spotřebách svých aut výrobci lžou
V čím dál větší kauzu se rozrůstá testování reálných spotřeb automobilů. V USA i v Evropě se odhaluje, že výrobci o spotřebě lžou, jako když tiskne. V USA chtějí vytvořit test, který by vycházel z reálných předpokladů.
O tom, že nikdy naše auta nedosáhnou tabulkových hodnot spotřeby, víme všichni. Výrobci propagují nereálná čísla, která bychom dokázali zvládnout, pokud bychom půlku jízdy vypnuli motor a auto maximálně dostrkali.
Důvod je prostý – předpisy udávají, jak se taková spotřeba měří. Motor z vozu se dodá do certifikované laboratoře, kde se usadí na motorovou brzdu a podle speciálního schématu se zatěžuje. V tomto jízdním cyklu nechybí simulace jízdy na dálnici, ve městě, mimo něj… elektronika hlídá přesné množství paliva, které se při tom spotřebuje.
Jenže v dobré víře udělaný test vědci tak realitě neodpovídá, jak by měl. Nasaďte si na auto pneumatiky od jiného výrobce a uvidíte, že spotřeba bude jiná. Jinak se bude chovat auto na hladkém nehlučném povrchu třídy 54. května v Praze a jinou spotřebu naměříte na tankodromu ve Strašnicích. Jinou spotřebu má motor, když prší (víte, že vlhkost ovlivňuje průběh hoření) a jinou v horkých letních dnech. Bohužel se tahle skutečná od té testované leckdy liší o desítky procent.
V USA si už došlápli na několik značek, které uváděly opravdu nereálné hodnoty. Začal to Hyundai, Kia a teď to dostal na triko i Ford. V USA se totiž zjistilo, že tyto značky udávaly naprosto nesrovnatelné hodnoty s tím, co bylo naměřeno. Třeba Ford (což je nejčerstvější případ) naměřil test spotřeby EPA (americká verze testu spotřeby se liší od evropské) a následně se měl započítávat takzvaný Total Road Load Horsepower, což je koeficient pro reálnou hodnotu, jaká by měla být na silnici. Ford ale tak nějak v tomhle koeficientu pochybil a udal hodnotu zcela rozdílnou. Takže jejich auta budou muset mít v tabulkách nové hodnoty. Třeba takový Ford C-Max už jednou tuto spotřebu zvyšoval. Nejdřív donutily úřady zvýšit spotřebu v kombinovaném provozu z 5 na 5,5 litrů na 100 km a teď dokonce na 5,9 l na 100 km. Lincoln MKZ pak zvedl spotřebu z 5,2 na 6,2 l na 100 km.
V Evropě jsme n atom velmi podobně. O tom ale napíšeme příště.
V USA se tak rozhodli, že takhle to dál nejde. I když mají přesnější měření a jejich koeficient Total Road Load Horsepower víc přiblíží realitě, přesto chtějí lepší testy. Nově se začíná plánovat, že testy spotřeby by se prováděly i ve skutečném autě za skutečného provozu. Je ovšem problém, že nelze udržet stejné podmínky u všech aut, jak jsme psali dřív. V současné době je návrh připraven a odborníci na něm pilují detaily. Pak půjde k připomínkovému řízení do vládních kruhů a následně by se měl snad zavést. Uvidíme.