Při dopravních nehodách loni v ČR zemřelo nejméně lidí v historii

V roce 2016 zemřelo podle předběžných údajů Policie ČR do 24 hodin po nehodě 545 lidí. To je historicky nejnižší počet obětí dopravních nehod od roku 1961, kdy policie statistiky zavedla.
Přehled dopravních nehod 2016 - ilustrační obrázek
Přehled dopravních nehod 2016 - ilustrační obrázek
Týdeník Policie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pokles mrtvých je prakticky ve všech sledovaných kategoriích, s výjimkou nehod nákladních vozidel. Nejvýraznější pokles obětí je mezi cyklisty, chodci a motocyklisty. Zatímco v kategorii usmrcených došlo k výraznému meziročnímu poklesu, v případě těžce a lehce zraněných jsou čísla prakticky stejná.

 Výsledek roku 2016 je bez diskuse pozitivní. Záleží ovšem na tom, jak se na pokles o 115 obětí díváme. Je totiž potřeba říci, že Národní strategie silničního provozu stanovuje, že nesmělo zemřít více než 465 lidí. Díváme se na to v porovnání s rokem 2013, který byl doposud rokem s historicky nejnižším počtem obětí, a ve srovnání s ním je o 38 obětí méně, mírní nadšení Martin Farář, šéf BESIP.

V novodobé historii statistik od roku 1990 byl nejvýraznější pokles mezi lety 1997 a 1998, kdy došlo ke snížení o 207 mrtvých. Pozitivní je, že pokles zaznamenáváme prakticky ve všech kategoriích. U řidičů osobních aut je to zhruba o 10 % (2016 / -19), u motorkářů prakticky o čtvrtinu (2016 / – 22) a v případě cyklistů o 40 % (2016 / – 29). Výrazný pokles tedy zaznamenáváme u zranitelných účastníků.

Dramatické nehody na českých silnicích.

GALERIE: Jak jsme letos bourali. 100 kuriózních českých nehod

Viditelnost

20. února 2017 uplyne přesně rok od účinnosti nového zákona a zavedení nové povinnosti nošení reflexních prvků. Ta nyní platí pro chodce mimo obce a za snížené viditelnosti. „Chtěli jsme vědět, jak se tato povinnost projeví v našich podmínkách, a první čísla ukazují, že zavedení povinné reflexní prvky pro chodce, zachraňuje lidské životy. Zatímco v obcích a na místech s veřejným osvětlením obětí neubylo, mimo obce ano. Podle našich zjištění by lidé nebyli proti rozšíření této povinnosti. Zkušenosti ze zahraničí, kde šli obdobnou cestou, tedy postupným zaváděním povinného nošení reflexních prvků, navíc ukazují, že to dále snižuje počty mrtvých. Proto se rozšířením i na místa, kde není veřejné osvětlení nebo, kde jsou chodci pro řidiče špatně viditelní, budeme určitě zabývat.“

Dálnice

V roce 2017 bude dálnici D1 nás až 9 omezení a uzavírek. Proto na začátek stavební sezóny v březnu BESIP připravuje ve spolupráci s Policií ČR a ŘSD kampaň, jak se v omezeních chovat, jak se vyhnout kolonám, jak je neprodlužovat. Často si za zbytečná zdržení mohou nesprávným chováním řidiči sami.

Přehled dopravních nehod 2016
Autor: Policie ČR Přehled dopravních nehod 2016
Reklama
Reklama