Řepky bude ještě víc. EU chce navýšit podíl bioložek v palivech
Zdá se, že Evropská unie začala válčit se zdravým rozumem. A to opravdu ostrými zbraněmi. Chystá se totiž zvýšit podíl bioložky v palivech na 7 %.
Je to už pár let, co EU zavedla podíl bioložky v palivech. Chválila svůj krok jako strašně geniální, strašně ekologický a ekonomický. Bohužel ani jedno neplatilo. Sama Evropská unie si nechala vypracovat po dvou letech studii, která ukázala, že výroba biopaliv přináší o 167 procent horší dopad na životní prostředí, než využití klasických fosilních paliv. (originál studie zde)
Proč? Má to hned několik důvodů. Především se zabírá půda pro pěstování plodin ke spotřebě. Podle ActionAid plodiny na dnešní podíl bioložky zaberou tolik plochy půdy, která by mohla být využita pro vypěstování jídla pro 200 000 000 lidí! Ještě jednou si přečtěte to číslo a přepočítejte si nuly. Je to tak. Dvě stě milionů lidí by se mohlo najíst, ale my to proženeme skrz auta.
Druhý argument je možná ještě zásadnější. Na vypěstování liru paliva se spálí litr klasické nafty. Jde o hodnotu přibližnou, která se různí hlavně podle dopravní vzdálenosti. Ale uvědomte si, že biopaliva se neprodukují za každou vesnicí a nepřilévají se do nádrží na benzínkách. Řepka se zasadí, postříká, sklidí, odveze, zpracuje, vytvoří se biopalivo, to se odveze do centrálních skladů, kde se míchá s palivy a pak se zase rozváží na benzínky. Kde je tedy ta úspora?
A tohle si uvědomila i Evropská unie. Budeme citovat. „Většina biopaliv má citelně vyšší emise skleníkových plynů, než jim bylo na základě dosavadních výpočetních metod přičítáno,“ řekl Helmut Haberl, člen ústavu sociální ekologie ve Vídni a člen vědeckého výboru Evropské agentury pro životní prostředí (EEA). „Stávající unijní zásady pro výpočty prospěšnosti biopaliv proto nedostatečně zohledňují důsledky proměn využití úrodné půdy, které vznikají přechodem na pěstování energetických kultur.” A tohle bylo řečeno v roce 2011. Ten samý rok studie ukázala, že zvýšení bioložky ze 6 na 13 %, jak bylo původně v plánu, je nereálné, protože prostě nemáme dostatek prostoru na pěstování tolik energetických plodin. I zvýšení na 7 % je problém.
A najednou
Evropská unie tak obrátila a svůj plán mít do roku 2020 na silnicích 10 % energie z obnovitelných zdrojů změnila. O biopalivech mlčela, ale začala podporovat elektromobily a další vozu s alternativními pohony. Jak to dopadá s elektromobily, však víme sami. Zájem o ně je mizivý. EU tak musí hledat možnosti pro naplnění svého plánu někde jinde. A tak se zase obrátila k biopalivům. Možná jí v tom pomohl nějaký vlivný lobbing, ale na své tři roky staré studie, které jejich rozhodnutí o navýšení bioložek v palivech označily za chybné, na ty už zapomněla.
Možná, že přemýšlí o uzákonění výroby biopaliv z takzvaného druhé generace, tedy z plodinových zbytků. Jenže zemědělský odpad není tak kvalitní a na výrobu biopaliv nemá ještě dostatečnou technologii.