8. července 2014 00:00
cipr

Sám jezdí už i náklaďák

Mercedes-Benz Future Truck 2025

Kdo jel v posledním půlroce poblíž Magdeburgu po dálnici A14, možná potkal tenhle náklaďák. Ale asi si nevšiml, že za volantem nikdo nesedí. Tenhle náklaďák se totiž řídí sám.

Je to další krok do budoucnosti. A možná delší, než si myslíte. Právě kvůli náklaďákům se totiž vyvíjí všechna autonomní hejblata. Nákladní auta totiž zamoří silnice účinněji, než jakékoli osobní auto a pokud se vyloučí lidský faktor, pak tyto mnohatunové kolosy se mohou proměnit z hrozby silnic na solidní pracovníky. Představte si to – kolona kamionů, které jedou všechny stejně, žádný nevybočuje, nesnaží se předjíždět, řidič zcela legálně kouká na televizi, odpočinutý, svěží…

A Mercedes přišel s vozem, který se trochu nudně jmenuje Mercedes-Benz Future Truck 2025. Vystihuje ale realitu. Jde o náklaďák pro rok 2025, kdy by měl být připraven do provozu.

Mercedes-Benz Future Truck 2025. Foto: Mercedes-Benz

Autopilot tohoto náklaďáku pracuje až do rychlosti 85 km/h. Je to zatím trochu málo, ale na první testy to stačí. Vůz už má za sebou sérii testů mimo silnice i na nich. Jedinou překážkou je teď podle koncernu Daimler legislativa. Jak ošetřit autonomní vozidla právně? Jak je pojistit? Kdo za ně ponese zodpovědnost? To jsou velké otázky, které kolují celým světem. V Kalifornii a mnoha dalších státech v rámci testů osobních autonomních vozů, předělali zákony a udělili jim výjimky. Zodpovědnost pak bere na sebe společnost, která vůz vyvíjí. Jak to bude v Evropě zatím nevíme. Holandsko už připravuje novou legislativu, která jako první v Evropě by měla na to pamatovat. Chce totiž autonomními vozy dopravovat zboží z rotterdamského přístavu, tedy největšího přístavu v Evropě. Tyto zákony by měly být přijaty do pěti let, tedy ještě před uvedením autonomního trucku od Mercedesu.

Populární pořady na Prima Cool

RE-PLAY

Esport / Publicistický / Zábavný