Studie dokázala, že rychlejší jízda je bezpečnější
V celé Evropě se mluví o tom, jak se musí omezovat rychlost na dálnicích, ve městech, až máme pocit, že nejlepší by bylo zastavit a dojít to pěšky. Nová studie z Dánska ale ukazuje, že nižší rychlost znamená víc nehod.
Znáte to i od nás. Zastupitelé mnoha měst, policejní orgány i nejvyšší vládní úředníci se předhánějí v tom, kde víc omezit rychlost, aby se vyprodukovalo méně emisí, hluku a bylo to bezpečnější. První dvě položky jsou nesmysl už z principu technologie spalovacího motoru. Motor prostě nejede pomaleji, když se sníží rychlosti. Od toho jsou převodovky a výsledek už byl i laboratorně změřen – emise v daném místě neklesnou. Naopak. Stoupnou, protože pomalá jízda není plynulejší.
Hluk se také nesníží. I to souvisí s plynulostí provozu.
A tak bezpečnost? No tak na tu si posvítili v Dánsku. Dva roky vyhodnocovali, zda se na silnicích, kde sníží rychlost z 90 na 80 km/h, sníží i nehodovost. Ukázalo se, že nikoliv. Naopak. Nehodovost se zvýšila. Zvýšená rychlost totiž znamená, že plynulost provozu je větší. Rozdíly mezi nejrychleji a nejpomaleji jedoucím vozem na daném úseku se výrazně zkrátily. Nejrychlejší auto nezrychlilo, naopak nejpomalejší ano. Výsledkem byl plynulejší provoz, kde nebylo zapotřebí moc předjíždět a tudíž docházelo i k méně nehodám.
Dánská studie ovšem neuvádí, jak moc se změní následky případných nehod, které se zde staly se změnami rychlosti.
Austrálie – konec omezení
Podobné informace máme ale i z Austrálie. Tady už před časem sledovali, jak se projeví omezení rychlosti na tamních dálnicích. Zjistili, že nehodovost vzrostla tak významně, že vrátili zpátky neomezenou rychlost.
Stejné zkušenosti mají i ze sousedního Německa, kde neomezená rychlost na dálnicích neznamená, že všechna auta pálí 200 km/h. Naopak. Průměrná rychlost je zde nižší než v Čechách. Nehodovost je přitom mnohem nižší než u nás. Bohužel i tady se už populisté dostali ke slovu a vypadá to, že 130 km/h bude i v této zemi brzy plošně zavedeno.