Vysoké pokuty, nové přestupky. Na silnicích se zase přitvrdí

Po deseti letech chystá ministr dopravy Dan Ťok jeho radikální změny. Nově budou obodované přestupky, které zatím nejsou, a pokuty budou mnohem dražší.
Vysoké pokuty, nové přestupky. Na silnicích se zase přitvrdí
Vysoké pokuty, nové přestupky. Na silnicích se zase přitvrdí
Škoda Auto

reklama

Bodový systém je tu s námi od 1. července 2006 a jeho zavedení provázely velké protesty jak ze strany řidičů, tak odborníků na dopravu. Těch deset let protesty sice utišilo, ale také se ukázalo, že systém není úplně dotažený do konce a rozhodně nefunguje tak, jak tehdy ministerstvo chtělo. Místo toho, aby motivoval řidiče k bezpečné jízdě, motivuje je leda ke strachu o řidičák. Vybodovat se je totiž až primitivně jednoduché a to nemusíte být ani „silniční pirát“.

Zrušení bodového ohodnocení

A to je asi největší problém celého systému. A ani v jeho inovovaném provedení se bohužel nic nezmění. Ministerstvo tvrdí, že systém má hlavně postihovat ty, kteří se na silnicích chovají nebezpečně a nezodpovědně. To ale v praxi znamená, že nově body dostane i ten, kdo třeba jen zapomene použít blinkr. Body ale budou dostávat i chodci. Pokud tedy zapříčiní dopravní nehodu. Jak to u nich bude fungovat, pokud nebudou držiteli řidičského oprávnění, nikdo zatím nevysvětlil.

A další ukázka absolutně špatného uchopení bodového systému. Až doposud bylo za neposkytnutí pomoci řidičem, který není účastníkem nehody, sedm trestných bodů. Nově mohou řidiči od nehod odjíždět jen s hloupou fotkou v mobilu a prakticky nic jim nehrozí. A další příklad. Ministerstvo nesmyslně zrušilo postih profesionálním řidičům za nedodržení povinné přestávky.

Vysoké pokuty, nové přestupky. Na silnicích se zase přitvrdí
Autor: Ministerstvo dopravy Vysoké pokuty, nové přestupky. Na silnicích se zase přitvrdí

Zvýšení pokut

Na druhou stranu ale ministerstvo chce právě třeba u těchto přestupků celkem radikálně zvýšit pokuty. Ty budou dražší i v případě jasně nebezpečných přestupků. Nejdražší pokuty jsou ohodnoceny částkou 75 tisíc korun a řadí se mezi ně jízda při zadržení technického průkazu nebo řízení s pozastaveným řidičským oprávněním, řízení v opilosti, jízda bez řidičského oprávnění nebo způsobení vážné dopravní nehody. Mnohem dráž, až 25 tisíc korun pak vyjde jízda bez aktuální lékařské prohlídky a až 10 tisíc korun bude stát jízda s telefonem v ruce.

Čerství řidiči budou mít méně bodů

I nadále platí, že o řidičský průkaz přijdeme, pokud nasbíráme 12 trestných bodů. Ti, kteří ale mají řidičák méně než dva roky, budou mít možná k dispozici jen bodů 6. To je ale podle některých nezákonné a diskriminační a je tedy otázkou, jestli se právě tato novinka do zákona nakonec dostane. Jedinou výhodou bodového systému tak má být fakt, že se řidič o stavu svého bodového konta může dozvědět už v době spáchání přestupku. Doposud toto sdělovaly jen úřady a to zpětně.

Také vám přijde, že vysoké pokuty jdou proti smyslu bodového systému, kterým byla spravedlnost? Policisté v neoznačené octavii na přehledném a bezpečném úseku mohou jednou ranou ohrozit klidně i finanční stabilitu rodiny. Ty nejvyšší pokuty pro opilce a řidiče se zákazem nejsou nijak zásadní.

Zavedení nového systému musí projít schvalovacím procesem u poslanců, kteří s největší pravděpodobností předloží množství pozměňovacích návrhů. I tak si ale ministerstvo plánuje, že nový systém pustí do ostrého provozu od ledna roku 2018.

reklama

reklama