Velká seriálová klasika se dočkala remaku s černošskými herci. Jak reagují kritici a diváci?

Tenhle seriál si možná pamatujete ze svého dětství. Zobrazoval trampoty dospívání z pohledu chlapce vyrůstajícího na americkém předměstí. Nostalgie, humor i první lásky – taková byla Báječná léta.
Nová Báječná léta představují jiný pohled na historii
Nová Báječná léta představují jiný pohled na historii
ABC

reklama

Seriál Báječná léta se od svého uvedení v roce 1988 zařadil mezi okamžité klasiky americké televize. Během šesti sezon získal řadu ocenění a příběhy dospívajícího Kevina provázely mnoho diváků turbulentním obdobím přelomu 80. a 90. let, přitom však popisovaly období ještě o dvě dekády starší. Tento pohled do uchopitelné minulosti společně s dobře napsanými postavami a pečlivě vykreslenými specifiky pubertálního věku později oslovil i tuzemské diváky. A nyní v zámoří běží modernizovaný remake této seriálové klasiky.

Televize ABC ve spolupráci s producentem Leem Danielsem (Ples příšer, Komorník, Betonový kovboj) a scenáristou Saladinem K. Pattersonem (Frasier, Teorie velkého třesku) připravila odvážný reboot, který se sice opět zabývá dospíváním na americkém předměstí koncem 60. let, ovšem vedle notné dávky nostalgie spoléhá i na zásadní obměnu postav – bělošská rodina je vystřídána Afroameričany.

Nová Báječná léta
Autor: ABC Nová Báječná léta

Recenze jsou zatím výrazně příznivé. Hodnotící server Rotten Tomatoes eviduje 20 recenzí, z nichž celých 19 je pozitivních – průměrné skóre se pohybuje na úrovni 7,8/10. Kritici chválí, že příklon ke specifikům černošského života a jiný pohled na americkou historii nijak nepřekryl důraz na dospívání a nostalgickou náladu, jimiž se honosil původní seriál.

Navzdory těmto kvalitám je seriál pro řadu diváků trnem v oku. Není přitom zcela jasné proč. Americké minority musely sledovat desítky let pořady s bílými hrdiny a do značné míry jim to v identifikaci s postavami nebránilo – proč by tedy nyní měli být bílí diváci dotčeni existencí seriálu, který se věnuje odlišnému etniku? Možná se jedná o symbol změny, značící konec privilegování bělošského obyvatelstva v mainstreamové umělecké tvorbě; což sice může leckoho rozlítit, zároveň se však jedná o logický vývoj lépe reflektující reálnou skladbu amerického obyvatelstva.

Za zmínku stojí i fakt, že několik prvních epizod nové verze seriálu režíroval Fred Savage, představitel mladého Kevina z původní verze. Překryv s originálem i jeho koherentní významový posun jsou tak dokonány. Změna perspektivy navíc zajišťuje, že oproti řadě jiných, zcela stereotypních remaků má toto nové pojetí Báječných let skutečně co nabídnout – alespoň určité, dříve tak opomíjené části divácké obce.

reklama

reklama