Jak Teorie velkého třesku změnila Hollywood?

Nic už nebude stejné...
Teorie velkého třesku
Teorie velkého třesku
CBS
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Je tomu už 11 let, co začal kanál CBS vysílat první díly Teorie velkého třesku. Za tu dobu se sitcom vyšplhal na samý vrchol popularity a proměnil se doslova ve zlatý důl – ačkoliv je to s jeho výnosností krapet složitější. Postupná cesta vzhůru totiž dost možná inspiruje i jeho následovníky.

S víc jak 250 epizodami, vysíláním ve víc jak 180 zemích světa (!) a rekordním počtem 26 milionu diváků je Teorie velkého třesku na svém zenitu. Seriál bude mít po svém (pravděpodobném) zakončení ve 12. řadě minimálně jednoho následovníka skrze spin-off Young Sheldon.

Teorie velkého třesku
Teorie velkého třesku
CBS

To není špatné na pořad, který se při svém startu obešel bez velkých hvězd (oproti Dva a půl chlapa), hostujících filmových celebrit (jako Přátelé) nebo neměl tajuplnou premisu (jako Jak jsem poznal vaši matku). Naopak – Teorie velkého třesku v prvních řadách přímo těžila atmosféru z toho, že popisuje... tak trochu divné hrdiny. Vlastně platí, že první pilotní díl Teorie velkého třesku stanice odmítla, a tak se musel přetočit s několika pozměněnými hrdiny.

Je fakt, že Teorie velkého třesku nepatří mezi nejdebatovanější nebo nejvíce oceňované seriály, nejvíce cen Emmy posbíral Jim Parsons (Sheldon) za svůj herecký přednes. Naopak sitcomy jako Zpátky do školy nebo Veep jsou u vokální minority populárnější. Tím více je však úspěch Teorie velkého třesku napříč skoro 12 lety fascinující! A svým způsobem zřejmě ovlivní i budoucnost Hollywoodu a televize.

Teorie velkého třesku
Teorie velkého třesku
CBS

Již nyní to platí skrze zvýšení hodnoty kanálu CBS a jejího vlastníka Warner Bros. Seriál si při svém vysílání na CBS sám na sebe vlastně nevydělá, jeho produkce je už pár let (zejména kvůli vyšším honorářům herců) dražší než příjmy z reklamy. CBS se však dostává do vaty právě prodejem formátu jiným kanálům (třeba Prima COOL...), takže je globální úspěch tím důležitější.

Teorie velkého třesku tak v rámci televize podtrhává význam globální produkce – a psaní pro globální publikum. Již nyní platí, že zejména hollywoodské filmy se stále častěji štelují pro čínský trh. Zdá se však, že bude podobný trend čím dál tím výraznější i ve světě americké televize. A bude to platit tím častěji, čím více budou růst internetové projekty jako Netflix.

Neméně významné jsou i dvě výrazné změny v konstrukci příběhu. Pamětníci Teorie velkého třesku se jistě rozpomenou, že na počátku měl seriál jenom jednu (a půl?) ženskou postavu, teprve ve 4. řadě se všechno vyrovnalo a spolu s tím přišla i nová paleta zápletek. V tomto kontextu by se dala zmínit rovnoprávnost a podobná témata, spíše se však zaměříme na vývoj postav.

Teorie velkého třesku
Teorie velkého třesku
CBS

Pokud by se Teorie velkého třesku odmítala vyvíjet a proměňovat, nejspíše by skončila někdy v 5. řadě svatbou Leonarda a Penny, a nových postav by se nikdy nedočkala. Leč právě skrze hlad po nových řadách musela ukojit i kreativní potřeby nových příběhů. A to znamenalo změnu: nejen nové postavy, ale i proměnu těch starších.

"Chceme, aby tyto postavy rostly a měnily se," řekl Steve Holland, dlouholetý výkonný producent k seriálu. "Ale nechceme zároveň ztratit, kým jsou."

Najít onu rovnováhu mezi evolucí a revolucí není snadn, Teorie velkého třesku ale ukazuje, že když se tvůrcům něco podobného pro většinu diváků povede, může to znamenat velkou budoucnost. Právě to je dost možná její největší přínos televizní zábavě, a právě to budou v příštích letech nejspíše kopírovat další nové seriály.

Premiérová 11. série Teorie velkého třesku běží na Prima COOL každé pondělí ve 20.45.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama