Od Vetřelce k Věci: 4 nejděsivější moderní monstra

Nejen Pazuzu není žádné ořezávátko!
Exorcista
Exorcista
FOX
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Další díl Exorcisty uvidíte na Prima COOL už v neděli ve 22.05! Zápletka se zahuštěna stejně jako atmosféra a hlavní záporák Pazuzu je připraven vás děsit jak na obrazovce, tak i v nočních můrách! Ačkoliv Satanáš platí za monstrum s pořádným počtem letokruhů, seriálový Pazuzu má v rukávu hned několik modernějších způsobů, jak vyděsit diváka – a mnohé mají kořeny v nejděsivějších moderních monstrech!

Exorcista II (2) - upoutávka
Exorcista II (2) - upoutávka

04) Vetřelec

Vetřelec je potvora, která moderní monstra vlastně odpálila. Hladce aerodynamický vzhled, schopnost udeřit rychle a nečekaně i zdánlivá nezničitelnost (pokud nemáte po ruce pušku M-41!) inspirovala myriády dalších fiktivních ufounů z filmů, her i seriálů. Skutečné kořeny vetřelčí děsivosti se ale replikovaly jen výjimečně. V prvním plánu Vetřelec děsí tím, že ke svému vylíhnutí potřebuje lidského hostitele. Tuto stránku tak například (relativně úspěšně) dílem okopírovali třeba Goa’uldi z Hvězdné brány.

Na druhý plán už většina tvůrců neměla představivost či odvahu – H. R. Giger, tvůrce Vetřelce, do své bestie nepokrytě vetknul strach ze znásilnění (ženského i mužského). Od chvíle, kdy Vetřelec atakuje oběť orálně, přes „porod“, až po tvar vetřelčí hlavy připomínající… penis, je náš slavný xenomorf přímo oficiálně tvořen s negativními stránkami sexu na mysli. Teoreticky by samozřejmě tvůrci mohli něco podobného vytvořit kdykoliv dříve. Sexuální revoluce 60. let však znamenala, že mohli Scott a Giger s něčím podobným přijít, aniž by jim hrozily dřívější postihy cenzorů.

Vetřelec
Autor: 20th Century Fox Vetřelec

03) Věc

Přímým konkurentem Vetřelce je stará dobrá Věc, podle níž vznikl kreativně pojmenovaný horor Věc. Mimozemská slizka, která umí napodobit jakýkoliv jiný organismus, děsí podobně jako Vetřelec. Věc vás umí ovládnout, a to nadobro, poté, co jednoduše infikuje celý váš organismus svými buňkami. V zásadě vás nahradí. Jako „bonus“ absorbuje i vaše vzpomínky a dovede tak vystupovat jako váš dvojník, který jen čeká, až se k němu jeho lidští kamarádi otočí zády… a rozšíří své řady o další kus masa!

Věc v sobě spojuje zdánlivě nespojitelné terory virové pandemie („stačí kapka, a máš to za sebou“) s rizikem infiltrace někým, „kdo vypadá jako váš známý, ale ve skutečnosti je to nepřítel“. Obojí opět známe i z historie – morové epidemie byly ve středověku dost hitem, riziko infiltrace „ideovým nepřítelem“ je však především vynález novověku a poté hlavně 20. století. Dokud lidé nežili ve velkých městech, byli „nepřátelé“ většinou oddělení zdmi, odlišnými etniky nebo jinými viditelnějšími prvky. Ale strach z toho, že váš blízký přítel nebo člen rodiny může sloužit druhé straně, nad tím lidé začali masově hysterčit až ve 20. století. Právě tuhle stránku děsu pak replikuje třebas i Pazuzu z Exorcisty, když na sebe bere podobu… nejrůznějších nepříjemných lidí i bytostí.

Věc
Autor: Universal pictures Věc

02) Slender Man

Zatímco u většiny potvor okolo si lze jejich přítomnost racionalizovat, Slender Man je odlišný. Bestie bez tváře a s protáhlými prsty nemá prakticky žádné logicky zdůvodnitelné pochody - prostě vám jde po krku, popřípadě jde po krku dětem (to aby rodiče měli o fobii navíc). Neméně podstatné je, že se Slender Man příliš neřídí ani fyzikálními zákony. U Vetřelce víte, že není dobré polykat jeho vajíčka - Slender Man se však chová dle magie a/nebo pravidel exotické fyziky.

A tak vás podobně jako Andělé z Pána času pronásleduje nadlidskou rychlostí, v jeho přítomnosti šumí kamery a vůbec se dějí věci, které by se logikou smrtelníků dít neměly. Je to vlastně spojení magie (třeba i vydávané za technobláboly ze světa kvantové fyziky) a šmrncnuté kapkou technologie. Znáte to i z Kruhu a celého subžánru japonských „technohororů“, v nichž se to posedlou technologií jenom hemží. Slender Man není omnoho novější než třeba upíři, kterých se lidé báli ve středovku – co je však čerstvé ve srovnání se starými monstry, jako jsou právě upíři, je návrat k prapůvodní nepochopitelnosti a neuchopitelnosti celé potvory. Slender Man se mimochodem letos dostaví i ve vlastním filmu!

Sender Man
Autor: Screen Gems Sender Man

01) Zombies

Je třeba říkat víc? Ve věku, kdy zombie infikovaly filmy, seriály i videohry, nelze o jejich absolutní dominanci hororu pochybovat. Přitom ještě tři generace nazpět vůbec neexistovaly – najdeme sice podobné bezmyšlenkovité zrůdy, ale idea zombie apokalypsy byla stále… velmi cizí. Zombík vás mohl napadnout na odlehlé chatě nebo v hnusné vísce, ne však zcela dostat lidstvo na pokraj vyhynutí. Podobně jako Věc apeluje virální stránka moderních zombies na náš strach z infekčních nemocí, ale také z revolucí, pogromů a dalších srand, kdy vám po krku mohou jít davy lidí. Pojítkem je tak i přelidnění. A ke škodě není ani skutečnost, že herní zombies mají ideální (tj. skoro nulovou) inteligenci, a filmové/televizní zombies lze získat nalíčením party přeborníků breakdance.

K tomu však v dnešním, modernou zpovykaném světě, mají zombies ve svém apokalyptickém já i jednu významnou fintu navíc – spojují v sobě postapokalyptický svět s možností lovecké sezóny! Šílený Max sice vykreslil svět po konci světa jako anarchistickou příležitost, ale se všemi jeho pouštními konturami a dieselovým pachem mnoha lidem pořád příliš připomíná současnost. Zombie seriály jako Živí mrtví nebo hry jako The Last Of Us ale naopak mají notně ekologický apel – lidská města v nich bují zelení, jak si příroda bere zpět to, co ji patří; lidé se vraždí stále častěji chladnými zbraněmi namísto kvéry; a přežívají opět jen ti nejsilnější, svalnatí, upocení. Zombies sice dílem ztělesňují i strach z mas lidí na přelidněné planetě – tím spíše v nich však nalézají zalíbení lidé, kterým tak trochu chybí návrat ke ctnostem starých časů.

Živí mrtví
Autor: AMC Živí mrtví

Druhá série Exorcisty pokračuje na Prima COOL v neděli ve 22.05.

Tento článek najdete v těchto speciálech
Reklama
Reklama