Proč bude Pán prstenů nejdražší seriál všech dob aneb Jak se utratí 465 milionů dolarů?

Seriálový Pán prstenů se blíží, ale zatím spíše než o ději slýcháme o astronomických částkách vydaných na jeho přípravu. Jak je na tom v porovnání s konkurencí?
Pán prstenů
Pán prstenů
Warner Bros.

reklama

Plánovaný seriálový prequel Pána prstenů budí pozornost nejen kvůli nevyhnutelnému srovnání s ikonickou trilogií Petera Jacksona, jež na počátku milénia redefinovala přístup k hollywoodským blockbusterům, ale i v souvislosti s plánovaným rozpočtem, který dosahuje závratných výšin. Je samozřejmě pochopitelné, že dílo kombinující velkolepou fantasy výpravu a množství počítačových triků vyžaduje i dostatečně velkorysé finanční zdroje, přesto je však 465 milionů dolarů za jednu sérii slušná darda. Jak je vůbec možné se k takovému číslu dobrat?

Pán prstenů k nezaplacení

Předně je třeba zdůraznit, že se opravdu jedná o rozpočet pouze pro první sérii – filmaři jich přitom mají v plánu natočit rovnou pět! A ani tím se nejspíš končit nebude, v zatím příliš nerozebíraných plánech je zřejmě i minimálně jeden spin-off. Podle novozélandského ministra pro ekonomický rozvoj Stuarta Nashe dosáhnou filmaři díky utraceným 465 milionům na tamější státní dotace ve výši 114 milionů. Novozélandská vláda se tedy s producentem seriálu, společností Amazon, zjevně dohodla na oboustranně výhodných podmínkách. Vedle toho, co samotní filmaři na Novém Zélandu utratí, by totiž využití nádherných ostrovních exteriérů mohlo být velkou vzpruhou pro turismus – stejně jako v případě filmové trilogie z počátku 21. století.

V těchto astronomických sumách se schovává i cena za postavení lokací, jež budou následně využity i pro další sezony seriálu, což by do budoucna mohlo náklady snížit. Není zcela jasné, zdali se do částky započítávají i práva na zfilmování a následnou distribuci příběhů ze Středozemě – ty se podařilo Amazonu koupit v roce 2017 za 250 milionů dolarů. Tenkrát se hovořilo o možnosti, že by se celkové náklady na přípravu, natočení, marketing a distribuci seriálu mohly vyšplhat až na miliardu dolarů; a jakkoli se toto číslo tehdy zdálo jako v podstatě nedosažitelné, nyní se pomalu stává realitou.

Šéfka Amazon Studios Jennifer Salke se snažila aktuální cifru trochu objasnit, když upozornila na proměny streamovacího trhu – což ukazuje třeba nedávné přiklepnutí astronomických 450 milionů dolarů na dvě pokračování černé komedie Na nože, čímž si konkurenční Netflix pojistil exkluzivitu. Zmíněná suma podle ní funguje jako „sexy nadpis, který leckoho šokuje, ale ve skutečnosti jde o budování infrastruktury, jež následně vydrží až do konce seriálu. (...) Musíme dělat rozhodnutí, co všechno je pro nás přijatelné a co už ne. A když přemýšlíme nad tím, kolik lidí musí sledovat Pána prstenů, tak víme, že odpověď je: hodně,“ rozvedla spokojená manažerka.

Cena v souladu s trendy?

Na druhou stranu, pokud by v mediálně propírané cenovce byla skutečně zahrnuta i autorská práva, produkce první série by stála kolem 215 milionů dolarů – což by vzhledem k osmi dílům vycházelo zhruba na 26 milionů dolarů za epizodu. Jistě, není to zrovna střídmý rozpočet, zároveň však v dnešní době nejde o nereálné peníze.

Pro srovnání je totiž vhodné doplnit, kolik stála poslední série velkolepé Hry o trůny. Zatímco v roce 2011 seriál začínal s rozpočtem přesahujícím pět milionů dolarů na epizodu, náklady se postupně zvyšovaly a během poslední (tedy osmé) sezony v roce 2019 se už vyšplhaly na v té době astronomických 15 milionů dolarů za díl. To vychází na 120 milionů za celou sérii, ještě nedávno těžko představitelné číslo. I některé další seriály se dostaly přes hranici 10 milionů dolarů za díl – namátkou zmiňme Korunu, Bratrstvo neohrožených či The Pacific –, nemluvě o utrácení společnosti Disney, jejíž některé díly seriálů The Mandalorian (z univerza Hvězdných válek), WandaVision a The Falcon and the Winter Soldier (z komiksového světa Marvelu) stály i kolem dvojnásobku této magické hranice. Chystaný Pán prstenů se tedy zřejmě bude pohybovat jen lehce nad touto úrovní.

Nejvyšší mety

Masivní rozpočet je mimo jiné i otázkou prestiže. Seriál se stane vlajkovou lodí streamovací platformy Amazon Prime, která chce prostřednictvím Pána prstenů vybudovat univerzum schopné konkurovat záplavě seriálů od dalších streamovacích gigantů. Právě oblíbená fantasy značka by má zaujmout co nejširší cílovou skupinu diváků, díky čemuž by se tak velká investice měla dlouhodobě vyplatit.

Příběh seriálového Pána prstenů se mimochodem vrací do období Druhého věku Středozemě, tedy tisíce let před události známé z filmové trilogie. Tvůrci Patrick McKay a John D. Payne se tedy nebudou muset limitovat dějem známým z filmů a mohou rozehrát libovolné příběhové linie známé z bohatého tolkienovského univerza.

Není pochyb o tom, že se investované peníze odrazí na vysokých produkčních kvalitách – tedy bohaté výpravě, nádherných lokacích, uvěřitelných počítačových tricích, rozmáchlých bitvách a tak dále. Se scénářem, vývojem postav a subtilnějšími rovinami vyprávění je to však složitější a vzpomeňme, že i skvěle uchopená adaptace Petera Jacksona se kdysi dočkala množství kritiky kvůli vynechání některých vedlejších postav či zkreslení příběhových linek. Tvrdé jádro fanoušků bude na výsledku jistě hledat chyby, ale pokud se jejich rozbory pozitivně odrazí na sledovanosti, v Amazonu nespokojeni rozhodně nebudou. Většina z nás ostatních se ale může opatrně těšit na seriálovou událost, jež bezesporu přiláká hodně pozornosti – a snad přinese i dostatečnou zábavu na množství večerů.

reklama

Tento článek najdete v těchto speciálech

reklama