Tohle je 5 nejrealističtějších sci-fi filmů, seriálů a her! Znáte je všechny?

Protože na autenticitě záleží.
Byl dosažen limit pro přehrávání

Litujeme, ale na vašem účtu je přehráváno příliš mnoho videí zároveň. Pokud chcete pokračovat v přehrávání na tomto zařízení, prosím, ukončete přehrávání na jiných zařízeních. Více o limitech přehrávání videí na účtech s předplatným najdete na adrese https://ipri.ma/faqbr

Killjoys: Vesmírní lovci (2) - upoutávka

reklama

V pondělí večer ve 22.00 se Killjoys: Vesmírní lovci na Prima COOL vydávají na svou další misi. Jak jste si již mohli sami všimnout, tenhle sci-fi seriál není přehnaně utopený v technoblábolech a fantasmagoriích – naopak hrdě následuje stopy těch realističtějších ze sci-fi světů. Vzpomněli jsme na pět dalších děl, která dokazují, že na autenticitě záleží.

2001: Vesmírná odysea

Stará dobrá Kubrickova Vesmírná odysea je dodnes nepřekonaná. Důvod? Kubrick si nejen dal tu práci a kontaktoval inženýry z NASA, aby mu navrhli techniku a lokace, ale navíc s Arthurem C. Clarkem omotali příběh kolem sic žánrové story (kontakt s ufouny), leč pořád takové, která nepopírá realitu.

Jasně, částečně je to rovněž důvod, proč je 2001: Vesmírná odysea... tak trochu nudná. Zároveň je to však i víc, než o co se snažila většina dalších filmařů anebo vývojářů. Kdyby ve Vesmírné odyseji létaly křižníky a stíhačky, řešíce mimozemské invaze, ke statusu realistického příběhu by jí nepomohl ani tucet designů od NASA.

mgm
Autor: MGM mgm

Battlestar Galactica

Prakticky žádní mimozemšťané, nula divných masek, žádné štíty, žádná snadná řešení! Ačkoliv Battlestar Galactica disponuje nadsvětelným pohonem, vesmírná válka je v jejím podání genocidním byznysem, z něhož mají všichni přítomní akorát tak drsné noční můry.

Skutečné kosmické války jednou možná přesto nebudou vypadat tak jako tady – Battlestar je pořád uvězněna v představě vesmíru jako námořního bojiště, se stíhačkami a bitvami na dohled. Množina změn oproti Běžné Seriálové Sci-Fi ™, které tvůrci BSG učinili, však z jejího sledování přesto dělá zážitek, který je o něco blíže zemi. Dokonce ve více smyslech!

syfy
Autor: SyFy syfy

Interstellar

Když si odmyslíme poslední půlhodinu, v níž se odhalí, že láska je další rozměr kosmu a cestování časem začne být realitou, Interstellar je mrazivě blízko tomu, jak by mohla vypadat skutečná výprava ke vzdáleným končinám s cílem najít nový domov pro umírající lidstvo.

To nejpodstatnější a nejkouzelnější je navíc vykreslení astronautů, vědců a inženýrů jako hrdinů, kteří zachraňují lidstvo – a nikoliv tím, že by někde po nocích běhali s paprskomety a zabíjeli padouchy, ale jednoduše tím, že dělají svou práci – staví rakety a létají v nich pro dobro přežití. Navzdory svému fantasknímu finiši je tak Interstellar nejrealističtějším a technologicky nejoptimističtějším filmem za hodně dlouhou dobu.

paramount pictures
Autor: Paramount Pictures paramount pictures

Kontakt

I v Kontaktu je středem zájmu notně nerealistický prvek, konkrétně masivní hvězdná brána, jejíž plány nám poslala neznámá mimozemská rasa radiovou komunikací. Celý scénář je však spíše spekulativní než fyzikálně nereálný – nakonec, červí díry předpověděl i Einstein.

Těmi pravými, mrazivě realistickými okamžiky filmu jsou však palety způsobů, jakými na onu hvězdnou bránu reagují vlády i lidé. Někdo v ní vidí prostředek invaze, jiný zase Satanovo dílo, další prostě „jenom“ pokročilý dopravní prostředek. Těžko říct, jak by lidstvo reagovalo, kdyby k němu skutečně přilétla, když ne flotila, tak alespoň zpráva z vnějšího vesmíru – spíše než ve Star Treku by to ale asi vypadalo podobně depresivně jako v Kontaktu.

warner bros
Autor: Warner Bros. warner bros

Mass Effect

Máte jistě pravdu – Mass Effect je space opera jako bič. Tady si bere leccos z Hvězdných válek, támhle ze Star Treku, onde zase ze Stargate. To nejsou zrovna jména spojovaná s krutým realismem. Jenže u všech svých vykradených technologií od FTL po štíty si tvůrci dali tu práci, aby jejich fungování vysvětlili bez přemíry principů vycucaných z prstů.

Nadsvětelné cestování sice obchází Einsteina, vývojáři však vynaložili spoustu práce s vysvětlováním, jak by to bylo možné. Element nula by skutečně něco takového dovolovat, kdyby existoval. S hypotetickou exotickou hmotou ostatně počítají i plány na „skutečné“ nadsvětelné pohony reálných vědců (jenom s tím, že vlastně pořád nevíme, kde exotickou hmotu vezmeme). A tím svět Mass Effectu teprve začíná. Všudypřítomný cynismus daný RPG mechanikami a možnost si zvolit vlastní styl hraní z Mass Effectu právem činí jednu z nejvýznamnějších sci-fi naší generace.

bioware
Autor: Bioware bioware

Killjoys: Vesmírní lovci vyrážejí do akce v pondělí ve 20.15 na Prima COOL.

reklama

reklama