5 Apple úletů, na které už si dnes nikdo nevzpomene. Šílená herní konzole, ujetý předchůdce iPadu...

Apple kráčí po úspěšné cestě, ale zašel taky do spousty slepých uliček.
Největší ústřely firmy Apple - herní konzole nebo pravěký tablet
Největší ústřely firmy Apple - herní konzole nebo pravěký tablet

Jestli vnímáte Apple jako takřka neomylnou firmu, která střidá jedno vizionářské rozhodnutí za druhým, tak o něm víte opravdu málo. Hlavně ve svých začátcích totiž Apple, stejně jako všechny ostatní technologické firmy, hodně experimentoval a zkoušel nové koncepty. Mnoho z nich se vůbec nechytlo a sloužilo vlastně jen pro otestování trhu a možných cest do budoucna.

Nutno podotknout, že většina ústřelů Applu pochází z období, kdy byl z firmy vypuzen její zakladatel Steve Jobs. Ten po svém návratu divoké experimentování zatrhnul. Postupně si totiž vlastními přešlapy vybudoval čuch na produkty, které měly šanci se uchytit a experimentování nechával konkurenci. Až když u ní spatřil něco zajímavého, předhodil myšlenku svým podřízeným se vzkazem - dotáhnout a zjednodušit... Právě tak vzniklo triumfální tažení Apple po jeho návratu do firmy v roce 1997.

Tady je pět pozoruhodných experimentů Applu, na které už si dnes vzpomene opravdu málokdo!

 

Apple Macintosh Portrait Display (1989)

applestojak
applestojak

Dnešní monitory jdou jednoduše obrátit na výšku, ale u těžkých CRT monitorů to bylo složitější. Proto Apple dodával 14,2 palcový "výškový" monitor s rozlišením 640 x 870 px a barevnou hloubkou 8 bitů, který byl představen s počítačem Macintosh IIcx. Hlavní cílovkou byly samozřejmě profesionální grafici, mezi nimiž měly Macy vždy výsadní postavení.

 

Apple Newton MessagePad (1993)

newtonapp
newtonapp

Digitální dotykový asistent Newton byl jedním z prvních PDAček a tak trochu předchůdcem iPhonu a iPadu. Chlubil se rozpoznáváním psaného textu (v praxi moc nefungovalo), ale narážel na vysokou cenu, nízký výkon a nedodělky v Newton OS. S novými verzemi se zlepšoval, ale po svém návratu mu Steve Jobs v rámci úsporných opatření vystavil definitivní stopku.

 

Apple Macintosh TV (1993)

tvapple
tvapple

Pokus propojit televizi s počítačem stál na povedeném modelu Performa 520 a měl přijímač kabelové televize. Obrazovka od Sony uměla přepínat mezi dvěma režimy, ale televize nebyla integrovaná v systému. Mohli jste si však pořídit z screenshoty z vysílání. Za několik měsíců bylo vyrobeno jenom 10 000 kusů a tím život předchůdce Apple TV dospěl do neslavného konce.

 

Apple QuickTake 100 (1994)

quiktake
quiktake

Roky před masivním nástupem digitální fotografie přišel Apple s tímto fotoaparátem vyvinutým ve spolupráci s Kodakem. Měl z dnešního pohledu směšné rozlišení 640 x 450 px a do vnitřní paměti 1 MB se vešlo jen 8 snímků, v polovičním rozlišení však celých 32 fotek! Přisvětlil sice fotky bleskem, ale neměl autofokus, zoom ani displej - fotky jste si tedy nezkontrolovali a nešly ani mazat jednotlivě, pouze celý obsah paměti. Další verze přidaly právě displej nebo možnost ukládat na paměťové karty. Steve Jobs nakonec další vývoj zatrhnul a Apple se do digitální fotografie vrátil už jen prostřednictvím zabudovaného foťáku v iPhonu.

 

Apple Bandai Pippin (1996)

pippin
pippin

Multimediální konzole, kterou vyvinul Apple a vyráběl japonský Bandai. Sloužila k přehrávání multimediálního obsahu a hraní her, z nichž většina byla převedena z Macu. Na svou dobu měl velice pokrokový ovladač, který fungoval i bezdrátově díky infra technologii, ale potápěl ho slabší hardware a hlavně monumentální úspěch konurenčního PlayStationu. Hádejte kdo projekt stopnul? Kdo jiný než velký šéf.

Která z Apple slepých uliček vás zaujala nejvíc?

reklama