5 nejdivnějších letadel všech dob, která opravdu létala

Jestli jste si mysleli, že už jste viděli všechno, pak jste ještě neviděli opravdu divná letadla.
Nejdivnější letadla historie
Nejdivnější letadla historie

Poznejte pět nejdivnějších letadel historie a zjistěte, že i tak přísný obor jako aerodynamika mé své úlety.

5) De Lackner HZ-1 Aerocycle alias létající Segway

Ještě před rozšířením vrtulníků se většina inženýrů domnívala, že namísto gyroskopů budou balanc lépe držet lidé – intuitivně stejně jako na kole. Vznikl tak monstrózní "jetpack" De Lackner HZ-1 Aerocycle, jakýsi létající Segway. Projekt byl zrušen kvůli tomu, že udělátko nebylo zrovna dvakrát spolehlivé a efektivní. O leteckou přepravu pěchoty se prostě postaraly o dost méně vtipné vrtulníky.

De Lackner HZ-1
De Lackner HZ-1
US ARMY

4) Vought XF5U alias létající talíř

Představte si, že chcete získat superrychlý palubní letoun pro letadlovky, ale nemáte rád celý ten koncept jménem "křídla". Proto naprojektujete něco jako XF5U alias "létající talíř", v němž za nosné plochy slouží samotný startrekoidní trup stroje! Koncept byl nakonec překvapivě funkční a dost možná by mohl fungovat – koneckonců, dnes se uvažuje o podobných námořních dronech. Námořnictvo však nakonec zjistilo, že s proudovým motorem je stejná zábava za méně muziky.

Vought XF5U
Vought XF5U
US NAVY

3) Hafner Rotabuggy alias létající jeep

Bizarních nápadů na létající auta existovalo v průběhu historie víc než dost – jeden z prvních se však jmenoval Hafner Rotabuggy a kombinoval vrtulník s jeepem! Britský vynález z roku 1943 měl sice dvojitou mobilitu, v důsledku ale kombinoval to nejhorší z obou světů: marnou rychlost ve vzduchu s titěrným pancířem na zemi. I notoričtí fanoušci suchého britského humoru uznali, že bojové nasazení podobného stroje by nepříteli přivodilo pouze možnost potrhat se smíchy. 

Hafner Rotabuggy
Hafner Rotabuggy
Wikipedia

2) XFV-1 "Pogo" alias přistávání na zádech

Kdo kdy hrál nějaký letecký simulátor nebo viděl v práci Rampu McKvaka, nejspíše dobře ví, že přistávání je těžké. Ale co teprve, když totéž musíte činit na zádech! XFV-1 byl jednou z prvních idejí na vertikálně statující stroj – ideou bylo opět přistávání na lodích. Mašina tedy teoreticky mohla přistát i normálně, v běžném operačním provozu k tomu ale nebyla určena. Projekt byl zrušen poté, co se ukázalo, že přistávání na záda je opravdu hodně náročné na pilotáž.

Convair XFY-1
Convair XFY-1
US NAVY

1) SNECMA Coleoptere alias čiré WTF!

Nebyli by to Francouzi, aby si při pohledu na americký vynález neřekli: "LOL, to musíme udělat taky, ale ještě hůř!" A tak podobně jako v případě buržoazní revoluce nebo BigMacu vzali koncept XVF-1 a udělali z něho rekvizitu do filmu s Fantomasem. Coleoptera neměla jen problém přistávat (a nebyla s to přistávat na břiše – krom havárií), ale i s letem samotným. Absence běžných vztlakových ploch se ukázala být jako zásadní problém. Zvlášť když prototyp padal častěji než létal.

SNECMA Coleoptere
SNECMA Coleoptere
Allen B. Ury
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama