Chytrá náplast umí rozpoznat nákazu COVID-19 a vše poslat do připojeného zařízení

Zařízení umí rozpoznat nemoc dříve než samotný uživatel pociťuje příznaky.
Chytrá náplast na odhalení COVID-19
Chytrá náplast na odhalení COVID-19
Northwestern University

Malá náplast, která se lepí do hrdelní jamky, dokáže odhalit COVID-19 už v počátečním stadiu, a včas tak varovat dotyčného i okolí. Vyvinuli ji vědci z Northwestern University a Shirley Ryan AbilityLab v Chicagu. Zařízení se umí bezdrátově synchronizovat s iPadem či iPhonem, které zařídí analýzu získaných dat.

Díky řadě zabudovaných senzorů monitoruje tělesnou teplotu, srdeční tep a zejména pak pravidelnost i charakter dýchání a kašlání. Obejde se bez mikrofonu, který je v tomto měření nespolehlivý a mohl by být vnínamý jako zásah do soukromí. Kvůli snadné omyvatelnosti a dezinfikovatelnosti není náplast vybavena žádným konektorem a je tak malá a ohebná.

Chytrá náplast na odhalení COVID-19
Autor: Northwestern University Chytrá náplast na odhalení COVID-19

Nabíjí se jednou denně na speciální bezdrátové podložce, která taky slouží k synchronizaci dat do spárovaného iPadu či iPhonu. Ty pak přijaté údaje analyzují a zkoumají různé pravidelnosti a odchylky, aby zpřesnily analýzu pro budoucí měření. Vše se taky nahrává do cloudu pro skupinové srovnávání dat, které rozšíří znalost o příznacích COVID-19 napříč populací.

Kompletní sada příslušenství k chytré náplasti, včetně představeného iPadu
Autor: Northwestern University Kompletní sada příslušenství k chytré náplasti, včetně představeného iPadu

Univerzita vyrábí sady náplastí s veškerým příslušenstvím i předem nastaveným iPadem – momentálně desítky sad za týden, což chce rozšířit na stovky a vše připravit, aby mohla systém předat formou licence velkovýrobci.

Náplasti momentálně používají například zdravotníci a vytipované osoby v severozápadním Irsku, od nichž už nasbírali vědci za více než dva týdny zhruba 1 500 hodin monitorované aktivity, což dělá 1 TB dat. S tím, jak se bude přesnost diagnostiky náplastí zpřesňovat, měly by být určené především klíčovým lidem v tzv. první linii, aby včas věděli o riziku bez nutnosti opakovaného testování.

Tento článek najdete v těchto speciálech

reklama