Obří firmy přišly kvůli Applu o výdělek 10 miliard dolarů. Co jim provedl?

Opatření tvrdě zasáhlo Facebook, Snapchat, YouTube nebo Twitter.
Apple připravil Facebook o miliardy dolarů
Apple připravil Facebook o miliardy dolarů
profimedia.cz

reklama

Nový systém na ochranu soukromí uživatelů iPhonů, iPadů a Apple TV přišel hodně draho největší sociální sítě jako Facebook, Snapchat, Twitter nebo YouTube. Podle analýzy deníku The Financial Times je od letošního dubna, kdy byl zaveden, připravil o skoro 10 miliard dolarů (v přepočtu zhruba 220 miliard korun).

Když si uživatelé zmíněných zařízení značky Apple aktualizovali operační systém na verzi 14.5, museli nově v rámci App Tracking Transparency pro každou aplikaci povolit, aby o nich mohla sbírat data. Většina z nich se však rozhodla sledování nepovolit. 

Změn se obával zejména Facebook, který proti kroku Applu otevřeně protestoval a zaplatil si i mediální kampaň, v níž tvrdil, že jde o šikanu podnikatelů, kteří teď přijdou o možnost prostřednictvím Facebooku mířit svou reklamu na přesnou cílovou skupinu.

Facebook vs. Apple
Autor: Getty Images Facebook vs. Apple

Obavy se ukázaly jako oprávněné, protože podle Financial Times přišel o největší objem peněz od inzerentů právě Facebook – o celých 8 miliard dolarů.

V poměru ke své velikosti však byl nejvíce zasažen Snapchat, protože nemá žádnou desktopovou variantu a změna se týká právě jen mobilních zařízení. Existuje sice způsob, jak data o uživatelích začít sbírat jinými cestami, ale to vyžaduje přepracování celého způsobu sběru dat i cílení reklamy.

Vadí vám, když o vás aplikace sbírají data, nebo naopak vítáte, když vidíte on-line obsah i reklamu šitou vám na míru?

reklama

reklama