TESLA posílá auta bez řidiče do světa. Kdy je potkáme na silnicích v Česku?

Nelekněte se, až vás předjede prázdné auto.
Kdy dorazí autonomní Tesly taky na české silnice?
Kdy dorazí autonomní Tesly taky na české silnice?
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Tesla patří ve vývoji samořiditelných aut na samotnou špičku. Vždyť od doby, co do svých aut uvedla funkci Autopilot, najeli v tomto módu řidiči po celém světě už takřka půl miliardy kilometrů. Právě z těchto dat čerpají vývojáři Tesly nejvíc. Zároveň však na silnicích v Kalifornii jezdí čtyři prototypy Tesly X s největší mírou autonomie - v autě vůbec nemusí sedět řidič a auto v žádné fázi jízdy nepočítá s tím, že by mu předalo řízení.

A právě tato zcela samostatná auta už se vydala dále do světa. "Testujeme v mnoha dalších lokalitách mimo Kalifornii," stojí ve vyjádření Tesly. S největší pravděpodobností se však jedná zejména o další americké státy, jelikož několik z nich už přijalo zákony, které umožňují provoz vozidel s nejvyšší mírou autonomie (úroveň 4 a 5). Nejpopulárnější jsou momentálně státy Nevada a Michigan.

A kdy se dočkáme aut bez řidiče u nás? Zatím to nehrozí, jelikož v Česku i dalších evropských zemích jejich provoz blokuje vídeňská Úmluva o silničním provozu z roku 1968. V té se mimojiné říká, že řidič musí plně ovládat vozidlo, zatímco v zámoří nese odpovědnost za vozidlo jeho majitel a nikoli vozka (řidič). Vozka proto, že tyto paragrafy jsou v podstatě pozůstatkem z éry kočárů. Momentálně však vycházejí jako pokrokovější než ty evropské. 

V Česku mohou jezdit vozidla s autonomií úrovně 2 až 3, kdy za jistých okolností může řidič předat řízení automatu, ale musí být připraven ho kdykoli převzít zpět.

 

Pokud máte v úrovních autonomie guláš, tady je jejich základní rozdělení dle SEA International:

Úroveň 0: Řidič zcela ovládá vozidlo. Automatické systémy mohou podávat hlášení a varování.

Úroveň 1: Některé prvky jsou automatizovány - adaptivní tempomat, držení jízdních pruhů, parkování a další. 

Úroveň 2: Automat ovládá vozidlo, ale řidič se musí zcela věnovat provozu a být okamžitě připraven převzít řízení.

Úroveň 3: V určitých prostředích (zejména na dálnicích) řidič nemusí být ve střehu a může se věnovat jiným činostem. Automat mu však může dát s předstihem signál, že předává řízení.

Úroveň 4: Automat je schopen zcela samostatně řídit takřka ve všech situacích, kromě nepříznivých povětrnostních podmínek. Řidič musí vyhodnotit, zda jsou podmínky vhodné, aby předal řízení.

Úroveň 5: Člověk pouze aktivuje systém a zadává cílovou destinaci. Jinak se o vše stará automat. Vozidlo ani nemusí být vybaveno volantem.

Jsme zvědaví, kdy se autonomní auta utkají s výzvou jako je tahle africká křižovatka:

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama